Hlavní obsah

Hasiči v Plzni místo s ohněm bojovali s řidiči

Právo, Ivan Blažek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PLZEŇ

Kvůli jednomu špatně odstavenému autu mohli umírat lidé. V pondělí jeli hasiči k ohni v plzeňském centru. Požární žebřík dojel na místo s patnáctiminutovým zpožděním - tak dlouho trvalo, než se mu podařilo projet ulicí zablokovanou neukázněně parkujícími řidiči.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Auto překážející zásahu hasičů musel odstranit odtahový vůz.

Článek

Nikomu se nic nestalo, bylo to jen cvičení, které mělo ukázat, co může způsobit bezohlednost motoristů. „S evakuací osob pomocí žebříku bychom začali až se značným zpožděním,“ řekl Právu šéf plzeňských hasičů Michal Novák a dodal: „V reálu podobné situace řešíme denně.“

Patnáct minut

Jak takový zásah vypadá? Je úterý 22. dubna, devatenáct minut po desáté, a na hasičské stanici v centru města ječí klakson. Amplion hlásí: Požár výškové budovy ve Veleslavínově ulici. Výjezd je otázkou pár sekund. Za tři minuty už stojí dvanáct metrů dlouhý a dva a půl metru široký vůz s požárním žebříkem na rohu Veleslavínovy a Rooseveltovy ulici.

Bez opatrného manévrování to ale dál nepůjde, odbočení překáží osobák stojící na zákazu stání těsně u křižovatky. Couvnout, kousek popojet, znovu couvnout, dát tam ten správný rejd a znovu. Tři minuty jsou v tahu, ale můžeme dál. Hasiči se už probojovali přímo do Veleslavínovy ulice, „hořící“ barák je na dohled.

Cestu ale blokuje renault zaparkovaný přímo na zákazu stání, řidič je bůhvíkde. Je to o centimetry, ale dál to nepůjde. Strážníci volají odtahový vůz. Na místě je v 10.32, za pět minut je cesta volná. Celkové zdržení: 15 minut.

„Rychlost, s jakou se podařilo vůz odtáhnout, považuji vzhledem k hustotě provozu za adekvátní,“ podotkl Novák. Kdyby šlo skutečně o životy, hasiči by asi nečekali. „Někdy vystačíme s tím, že špatně zaparkované auto přeneseme kousek stranou,“ dodal Novák.

Příště na sídlišti

Podobná cvičení by se měla v Plzni opakovat. A podle Nováka i městského radního pro bezpečnost Karla Palečka (ODS) nejen v centru, ale i na sídlištích. „Třeba někdy večer na Lochotíně,“ podotkl Paleček. Petr Klail, který za volant požárních vozů sedá už šestnáct let, potvrdil, že situace mezi paneláky je čím dál horší.

„Sídliště jsou po páté večer téměř neprůjezdná. Byla vyprojektovaná na určitý počet aut a dnes jich je tam pětinásobek,“ poznamenal Klail. Kvůli velké hustotě obyvatel a charakteru zástavby je na sídlištích i větší počet ohrožených lidí. „Bez výškové techniky se tam neobejdeme,“ uzavřel Novák.

Reklama

Výběr článků

Načítám