Princip je takový, že majitel vozidla, které bylo zachyceno například při jízdě na červenou nebo při vysokém překročení rychlosti, odmítne označit řidiče vozidla, čímž spáchá správní delikt. Není to přestupek ani trestný čin a nebude tedy potrestán připsáním bodů nebo odnětím řidičského průkazu. Dostane pokutu, o jejíž výši ještě nebylo rozhodnuto.

Tento způsob ještě musí odsouhlasit expertní skupina, dále vláda a také poslanci. Není tedy jisté, jak to nakonec dopadne, nicméně podobně to funguje například v Rakousku nebo ve Švýcarsku,“ řekl Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.

Počítá se, že by se tento mechanismus používal především u závažných dopravních přestupků. Další návrh počítá s tím, že každý řidič, který zastaví mimo obec třeba kvůli poruše nebo nehodě, na sobě bude muset mít už při vystupování z vozidla reflexní vestu. Ta tedy nemůže být umístěna v kufru, ale například ve dveřích nebo palubní přihrádce. Toto nařízení platilo dříve jen pro řidiče z povolání. „Povinnost mít reflexní vestu bude platit pouze mimo obce. Pokud tedy řidiče zastaví hlídka v Praze a on řekne, že s autem mimo Prahu nejezdí, tak ji mít nemusí,“ vysvětlil Hanzelka.

Tolerance k mírnému obsahu alkoholu v krvi zřejmě ve změnách silničního zákona nebude. Zůstává tedy povinnost řidiče nemít v krvi při jízdě žádný alkohol. MD se nicméně staví proti návrhu ministra vnitra Ivana Langera, aby se dechová zkouška stala konečným důkazem pro alkohol v krvi.

Další expertní podskupiny pracující například na vymezení základních pojmů, změnách bodového systému nebo předjíždění, své návrhy zatím nepředložily. Stát by se tak mělo koncem dubna a v květnu o nich bude hlasovat celá expertní komise.