Absolutní většinu požárů v dopravě tvoří požáry osobních aut, každoročně ale hasiči likvidují také stovky požárů nákladních automobilů. Za první tři kvartály letošního roku vyjely jednotky požární ochrany také k 41 hořícím autobusům nebo tramvajím, což je o šest případů více než ve stejném období roku 2006.

Jedna z posledních podobných tragédií se stala v pondělí nehoda v Albrechticích na Frýdlantsku v severních Čechách. Osobní automobil narazil do stromu u silnice a začal hořet. Řidič zůstal ve vraku zaklíněný a i přes rychlý zásah hasičů a záchranářů požár nepřežil.

17. července letošního roku zase u Mladé Boleslavi vyjelo například auto do příkopu a při následném požáru uhořely dvě dívky a jeden muž utrpěl těžké popáleniny. V květnu mezi Teplicemi a Ústím nad Labem začala po vzájemném střetu hořet dvě auta, v nichž při požáru zemřeli tři lidé. Jen díky odvaze a pohotovosti náhodných svědků nepřišli v dubnu o život tři lidé, jejichž auto začalo hořet po havárii u obce Konice.

:. Plameny si opravdu nevybírají. FOTO: HZS Zlínského kraje

"Letošní rok je z hlediska následků požárů v dopravě velmi tragický. Za prvních devět měsíců roku evidují hasiči 1570 požárů v dopravě, při kterých bylo 37 osob usmrceno. To je téměř 40% z celkového počtu obětí požárů. Následky požárů v dopravě jsou tak v tomto období vůbec nejtragičtější minimálně za posledních dvacet let," řekl mluvčí generálního ředitelství hasičů Petr Kopáček.

Přivolání pomoci a příjezd hasičů
Co nejdříve přivolejte pomoc voláním na linky 150 nebo 112.
Uveďte místo, kde a co hoří.
Na dálnici nebo rychlostní silnici uveďte, ve kterém směru.
Sdělte, jsou-li ohroženy osoby nebo náklad a jaký.
Uveďte své jméno a telefon, ze kterého voláte.
Po příjezdu hasičů informujte velitele o případných rizicích, které nejsou na prvý pohled zřejmé - například o pohonu na LPG, přepravovaném nebezpečném nákladu, větším množství hořlavých kapalin, apod.
Zdroj: GŘ HZS ČR

Podle statistik způsobily dopravní nehody za letošní první tři čtvrtletí celkem 146 požárů, což je meziroční nárůst o 17 procent.

"Je však třeba upozornit, že ne všechna úmrtí a zranění lze přičíst na vrub samotnému požáru - často lze jen obtížně rozlišit, zda například osoba zemřela kvůli nárazu nebo ji usmrtil až následný požár," doplnil Kopáček. Požáry na silnicích jsou druhé nejčastější po požárech domácností.

Nejčastější příčinou vzniku požárů automobilů je technická závada, a to buď na elektroinstalaci, nebo jde o netěsnost palivové soustavy. "Jsou zaznamenány i kuriózní příklady, kdy požár způsobila závada na elektrickém zamykání dveří auta nebo kdy požár zapříčinily kuny, které v motoru rozkousaly kabely," řekl Kopáček.

:. Po této nehodě začalo od kamiónu hořet i osobní auto. FOTO: HZS Jihomoravského kraje.

V 10 až 12 procentech případů jsou vozidla zapálena úmyslně, svůj podíl má i nedbalost provozovatelů vozidel. Časté jsou případy požárů aut způsobené svářením, letováním, kouřením, v létě je zase riskantní ponechat plynový zapalovač za sklem auta, které je vystaveno prudkému slunci apod.

V zimním období je aktuální varování pro řidiče, kteří by chtěli své zamrzlé auto roztahovat - v minulosti tato snaha již nejednou skončila požárem auta.

Pořízení a uložení hasicího přístroje

Hasiči doporučují pořídit si do vozu přenosný hasicí přístroj, přestože v České republice nepatří mezi povinnou výbavu osobních automobilů. "Jeho cena se pohybuje v řádu stokorun, což se s ohledem na cenu automobilu určitě vyplatí," doplnil Kopáček.

:. Následky nehod s požárem jsou stále častěji tragické. Ilustrační foto. FOTO: PRÁVO/Vladislav Prouza

Hasicí přístroj by měl být pro řidiče co nejsnáze dosažitelný, aby ho mohl okamžitě použit. Přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě požáru nepoužitelný. Za nejvhodnější se proto pokládá prostor spolujezdce - záleží však na konstrukci vozidla a volbě řidiče.

Někdy je možné umístit přístroj pod sedadlo spolujezdce nebo na sloupek pod přístrojovou deskou. Některá auta umožňují dát přístroj do poličky u spolujezdce. V těchto případech je nutné pamatovat na to, aby byl hasicí přístroj pevně uchycen v držáku, který se prodává spolu s ním. Hasicí přístroj by měl být minimálně jednou ročně zkontrolován odborníkem.

Požáry v dopravě za 3/4 roku
Rok (leden - září) 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Počet požárů 1666 1827 1882 1661 1691 1641 1570
Mrtvých 13 18 26 22 28 13 37
Zraněných 133 139 146 146 142 123 106
Zdroj: GŘ HZS ČR