Obraz od jednoho ze zakladatelů abstraktního umění zdědil sedmačtyřicetiletý Damaškan po svém otci.

Malbu zabalenou do starých hadrů podle svých slov ukryl za kredenc v domě, ve kterém žil se svojí českou manželkou. Ta ale v době, kdy Damaškan kvůli propadlému vízu pobýval v záchytném zařízení pro cizince, dům prodala a nového majitele požádala, zda by mohl objekt vyklidit a všechno to harampádí od půdy až po sklep odvést někam na smetiště.

"Protože o obrazu nikdo nic neví, je klidně možné, že se vším tím bordelem skončil na skládce," uvedl policista, který o má o případu informace. Kriminalisté ale musejí nyní prověřit, zda obraz skutečně existuje.

Obraz jako válečná kořist

"Jeho majitel tvrdí, že o jeho existenci ví jen on a jeho bratr v Americe. Jejich otec ho prý získal v roce 1945 v Německu jako součást válečné kořisti," upřesnil zdroj s tím, že všechny okolnosti bude muset policie důkladně prověřit. Ta už kontaktovala plzeňského znalce výtvarného umění Zdeňka Knoflíčka. "Ptali se mi, jestli cena třicet miliónů korun za obraz Kandinského je reálná. To jsem potvrdil. Žádné bližší informace k tomu obrazu neměli," uvedl znalec.

Kandinskij patří skutečně mezi nejdražší malíře. Například jeho dílo "Dva jezdci a ležící postava" byl vydražen v New Yorku za v přepočtu 225 miliónů korun. Podle Lucie Šiklové z oddělení sbírek moderního a současného umění Národní galerie se nedá vyloučit, že cizinec skutečně obraz vlastnil. "Tak jak o něm mluví to i docela zapadá. Abychom ale mohli obraz přesně určit, je nutné, aby ho alespoň podrobně popsal.

Pomohla by například i fotografie," řekla Šiklová. Jedním dechem ale dodává, že pokud byl obraz odcizen, je prakticky nemožné jej oficiálně nabídnout k prodeji. "Muselo by jít o černý obchod, a to znamená, že se tím nikdo chlubit nebude. Jakmile se takové dílo objeví někde ve veřejné prodejní nabídce, vzbudí to tak obrovský poprask, že se bude každý pídit po jeho původu," uzavřela Šiklová.