Hlavní obsah

Šéf VZP Zdeněk Kabátek: Děláme změny, které by měly zlepšit české zdravotnictví

Komerční článek

Díky ekonomickému růstu a s ním spojenému vyššímu výběru pojistného, ale v neposlední řadě i úsporám na provoz pojišťovny ve výši téměř miliardy korun se Všeobecné zdravotní pojišťovně (VZP) daří v posledních pěti letech dosahovat kladného hospodářského výsledku, a to i přesto, že náklady na zdravotní péči každoročně rostou.

Foto: Všeobecná zdravotní pojišťovna

Šéf VZP Zdeněk Kabátek: Děláme změny, které by měly zlepšit české zdravotnictví

Článek

Za posledních pět let o 55 miliard korun. Dobrého hospodaření využila i k tvorbě rezerv, které představují rekordních 16 miliard korun. „Tyto výsledky nám umožnily v loňském roce nastartovat změny, které by měly vést k dalšímu zvýšení úrovně českého zdravotnictví a zlepšení služeb pro naše klienty,“ říká ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

Jaké služby máte na mysli?

Dostupnou, kvalitní zdravotní péči, včetně přístupu k těm nejmodernějším metodám léčby. To je věc, která zajímá určitě každého. Ve spolupráci s odbornou veřejností napříč českým zdravotnictvím, zejména pak s ministerstvem zdravotnictví, odbornými společnostmi, zástupci krajů a dalšími odborníky jsme získali reálná data o potřebě zdravotní péče v jednotlivých regionech. Aktivní smluvní politikou se snažíme budovat stabilní a také efektivní síť poskytovatelů ve všech segmentech zdravotních služeb. Moji kolegové pod vedením pana náměstka Šmehlíka odvedli velký kus práce a troufám si tvrdit, že v současné době disponujeme know-how, které nám umožňuje reagovat na faktické potřeby našich klientů. Loni jsme se zaměřili především na reformu primární péče, tedy segment praktických lékařů a stomatologů.

Ti ale stále na některých místech chybí…

Bylo by naivní očekávat, že v době, kdy nastavíme nové úhradové mechanismy a začneme pracovat se sítí, vyřešíme všechny problémy zdravotnictví. Je logické, že efekt každého kroku bude možné sledovat až v průběhu času, a právě letošní rok ukáže, zda jsme byli v našich úvahách realističtí. Věříme, že kroky realizované na základě znalosti přesných dat o potřebách zdravotní péče v rámci České republiky, sdílených se zástupci jednotlivých segmentů poskytovatelů a doplněných o výsledky diskuse s odbornými autoritami definujícími moderní standard péče, povedou k očekávanému výsledku.

Nejsou k dispozici ani nějaké dílčí výsledky?

Ale ano, v oblasti zubního lékařství, kde spolupracujeme s Českou stomatologickou komorou, už první výsledky máme. Během pár měsíců se registrovalo u zubaře bezmála třicet tisíc našich klientů. Jedná se o velmi pozitivní změnu stavu, kdy řada našich klientů upozorňovala na problémy spojené s dostupností zubařů. Zjednodušeně lze říci, že díky nastavení nových úhradových mechanismů konstruovaných v rámci jednání s Českou stomatologickou komorou mají dnes pacienti garantován přístup k ošetření u zubaře, a to v režimu péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Výsledky můžeme vnímat i v rámci dostupnosti péče praktických lékařů. Díky aktivní spolupráci se Sdružením praktických lékařů a sdílení informací o stavu sítě jsme schopni již nyní rychleji reagovat na potřebu pacientů.

Do zdravotnictví nespadají jenom praktici nebo zubaři. Jak je to s nemocnicemi? I tam lidi čekají na některá vyšetření nebo zákroky poměrně dlouho…

Stejnou měrou, jakou se věnujeme primární péči, se zabýváme i dostupností akutní a následné lůžkové péče. I v této oblasti vycházíme z podrobných dat o stávající struktuře sítě a reálné poptávce pacientů. V první řadě míříme na omezení rizika snížení dostupnosti zdravotní péče v jednotlivých regionech, a to nejen ve vztahu k místní a časové dostupnosti stanovené nařízením vlády, ale také ve vztahu k reálné potřebě našich klientů, správné organizaci péče a dostupnosti nejmodernějších metod léčby. Identifikovali jsme regiony, v rámci kterých nabízíme bonifikační úhradový mechanismus pro nemocnice, s cílem zajistit jejich stabilitu a služby pro naše klienty.

Odstranili jsme regulační mechanismy, tedy nemocnicím hradíme veškerou péči o naše pacienty. Do tohoto kroku jsme investovali v průběhu let 2018 a 2019 více než dvě miliardy korun.

V oblasti té nejnákladnější péče, tedy tzv. centrové péče pro nejzávažnější diagnózy, kam patří například onkologická onemocnění, roztroušená skleróza apod., je naší základní prioritou, aby byla dostupná pro všechny naše klienty včas a v plném rozsahu jejich potřeb. Aktivně diskutujeme se zástupci specializovaných center a průběžně navyšujeme úhrady za péči. Žádný klient se tedy rozhodně nemusí obávat, že by nebyl ošetřen z důvodu nedostatku peněz.

Před dvěma lety se ale hodně diskutovalo o strmém růstu nákladů na péči ve specializovaných centrech a o ohrožení stability systému veřejného zdravotního pojištění…

Byť tyto obavy před pár lety mezi odbornou veřejností byly, ukazuje se, že tento scénář nenastal. Loni jsme na péči v těchto centrech vydali asi 10,88 miliardy korun, což je o 11,3 procenta více než v roce 2018. Nicméně počet pacientů, kteří se v těchto zařízeních léčí, roste rychleji než náklady na péči o ně. Jsem rád, že k tomuto pozitivnímu vývoji přispěla velkou měrou i VZP. Soustavným jednáním s dodavateli, směřujícím ke snižování cen léčivých přípravků používaných v centrech, se nám daří náklady držet pod kontrolou a zároveň umožnit tuto péči více klientům ve všech regionech.

Letos vydá VZP na zdravotní péči o 20 miliard více než vloni, celkem 208 miliard korun. Pocítí lidé nárůst peněz do zdravotnictví?

Jsem přesvědčen, že ano. Převážná část prostředků, o kterých mluvíte, bude použita na úhradu zdravotní péče, a to vždy s ohledem na medicínskou potřebu a kvalitu.

Naši klienti tak mohou počítat s lepší dostupností zubařů díky programu VZP PLUS – STOMATOLOGIE, s jistotou zajištění péče praktického lékaře nebo zvýšenou kvalitou služeb poskytovaných chronicky nemocným. Garantujeme dostupnost lůžkové péče, nadefinovali jsme síť urgentních příjmů, zvýšili jsme dostupnost superspecializované péče v návaznosti na vznik nových pracovišť revmatologie, oftalmologie, atd.

Pokračujeme tak ve strategii několika posledních let. Základem je spolupráce s autoritami odborných společností na definici medicínské potřeby pacientů a nastavování úhradových mechanismů vedoucích k vytvoření stabilní sítě poskytovatelů a jejímu rozvoji ve prospěch našich klientů.

Lidé sledují i příspěvky, které pojišťovny nabízejí svým klientům nad rámec hrazených služeb. Má nějaké novinky připravené pro letošní rok i VZP?

Strukturu příspěvků neměníme už několik let a při jejich doplnění dbáme na to, aby klienty motivovaly k zodpovědnému životnímu stylu. Na tři tisíce korun jsme navýšili příspěvek pro nastávající maminky, o který je dlouhodobě velký zájem. Čerpat jej mohou například na úhradu různých screeningových vyšetření v těhotenství, dentální hygieny nebo nově na zakoupení či zapůjčení monitoru dechu. Rodiče, jejichž děti se narodily s porodní váhou menší než 1 500 gramů, mohou navíc požádat o další 3 tisíce korun na speciální výživu nebo na rehabilitační péči pro ně. Navýšili jsme i řadu příspěvků na očkování nehrazená z veřejného zdravotního pojištění. Liší se podle typu očkování a pohybují se v rozmezí od 200 korun až po 2 500 korun. Ženám od 25 do 45 let přispíváme 500 korun na vyšetření prsu, onkologicky nemocným pacientům pak až dva tisíce korun na nákup paruky. Nově jsme zavedli příspěvek ve výši 500 korun pro oceněné neaktivní dárce krve a 1 000 korun na dentální hygienu pro pravidelné dárce krve. Ti už mohou letos od pojišťovny získat až 3 tisíce korun. Nezapomínáme ani na děti, kterým nabízíme příspěvek i na speciální dietní programy ve výši 6 až 10 tisíc korun. Těch možností je celá řada. Přesný výčet najdou naši klienti na webových stránkách www.vzp.cz.

A pokud tam nějaké informace nenajdou?

Pak se samozřejmě mohou obrátit na pojišťovnu. V současné době má náš klient několik možností, jak nás kontaktovat. Vybrat si může podle povahy problému, který řeší, i podle způsobu komunikace, která mu vyhovuje. K dispozici má call centrum na telefonním čísle 952 222 222, které funguje ve všední dny už pět let, e-mailovou schránku info@vzp.cz, aplikaci Moje VZP, ve které má navíc i přehled veškeré poskytnuté zdravotní péče, nebo facebook. Pro ty, kteří dávají přednost osobnímu kontaktu, máme k dispozici téměř 200 poboček a kontaktních míst po celé republice.

Přes 208 miliard korun vydá letos největší pojišťovna za zdravotní služby

Náklady na zdravotní péči každoročně rostou, a to čím dál větším tempem. Letos to bude 208 miliard Kč. VZP tak má na péči o svého klienta připraveno v průměru 34 965 korun. To je o 9 tisíc více než před pěti lety. Proti roku předchozímu stouply předpokládané náklady na jednoho pojištěnce o 11,2 %, což je historicky nejvíce. Peněz na péči je tedy dost. VZP několika tisícům klientů uhradí každým rokem léčbu za více než milion korun. Nejdražším pacientem byl zatím muž z Jihomoravského kraje, za jehož léčbu v roce 2018 pojišťovna zaplatila 74 milionů korun.

Nejvíce peněz ročního rozpočtu putuje do nemocnic. Ty si oproti loňskému roku polepší o 10,9 miliardy korun. Navýšení však nebude pro všechny stejné, VZP bude uplatňovat bonifikační mechanismy zohledňující především dostupnost a kvalitu poskytované péče. Platby se tak oproti loňskému roku navýší o 8 až 13 %. Stejně tomu je i v případě ambulantní péče, kde bude zohledňována jak dostupnost poskytovaných služeb, tak i péče o chronicky nemocné pacienty. Speciální programy se týkají nejenom stomatologů nebo praktických lékařů, ale i specialistů. Podle tiskového mluvčího VZP Vlastimila Sršně jsou určeny těm lékařům, kteří se starají o pacienty s diabetem, vysokým tlakem nebo o dětské pacienty s obezitou. Nejvyššího nárůstu prostředků se dočkal segment domácí péče, kde VZP počítá s náklady vyššími o 32 % oproti loňskému roku.

Foto: Všeobecná zdravotní pojišťovna

Průměrné náklady na 1 pojištěnce VZP

Výběr článků

Načítám