Hlavní obsah

Průmyslové podniky v Praze využívají lodní dopravu

Stavebnictví v Praze nepolevilo a pro plánované stavební projekty bude i nadále třeba do města dopravit miliony tun stavebního materiálu. To jsou stovky tisíc jízd nákladních kamionů, které zatěžují pražské komunikace. Naštěstí existují v centru města podniky, které využívají lodní dopravu a Praze již tak ušetřily statisíce nákladních aut.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Betonárna Rohanský ostrov s lodní dopravou kameniva

Článek

Nejpoužívanějším stavebním materiálem je beton. Velké stavební projekty se bez betonu neobejdou. Beton se vyrábí na betonárnách, které by měly být co nejblíže místu stavby, aby při dopravě z betonárny na stavbu nedošlo k předčasnému zatvrdnutí betonu v autodomíchávači.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Betonárna Libeň s lodní dopravou kameniva a podzemním kolektorem

Z toho důvodu vznikly v minulosti 2 betonárny v centru města – betonárna Rohanský ostrov a betonárna Libeň. Navíc umístění těchto provozoven u břehu řeky Vltavy není náhodné. Stejně jako v mnoha zahraničních metropolích se i na tyto provozovny vozí kamenivo, hlavní složka betonu, po řece loděmi. Jedna nákladní loď nahradí v zásobování 33 kamionů. Díky promyšlenému umístění se v Praze ročně ušetří přes 10 tisíc jízd těžkých nákladních aut.

Zásobování průmyslových podniků lodní dopravou je v Praze ojedinělé, jiné využití pravidelné nákladní lodní dopravy v hlavním městě již neexistuje. Po Vltavě se tak přepravuje desetkrát méně surovin než v podobně velkém Bruselu a mnohonásobně méně než v rozsáhlejší Paříži.

V Paříži, na březích řeky Seiny, je umístěno devět betonáren a jedenáct nakládacích míst pro lodní odvoz odpadů a suti. Bruselem vede kanál Charleroi, kterým se ročně přepraví až 3 miliony tun materiálu. Podobný propracovaný způsob zásobování by si zasloužila i Praha.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Intenzivní výstavba v Praze spotřebuje miliony tun stavebního materiálu (stavba Masaryk Centre)

Betonárny Rohanský ostrov a Libeň lodě využívají už mnoho let. Díky jejich přímému napojení na řeku byly všechny etapy metra, silniční tunely a železniční koridory postaveny s minimálním dopadem na pražskou dopravu. Praze tyto provozy ušetřily už přes 250 tisíc jízd nákladních kamionů. V tuto chvíli zaváží betonem mnoho právě realizovaných zakázek, např. stavbu Masaryk Centre, novou budovu Nejvyššího kontrolního úřadu, bytové domy Nová Pergamenka, Palmovka a Vackov, či rekonstrukci železničního koridoru Hostivař – Hlavní nádraží, to jsou další ušetřené tisíce jízd nákladních kamionů.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Porovnání lodní a nákladní dopravy kameniva na betonárny v centru města a na jeho okraji.

Lodní doprava po řekách do středů měst je jednoznačně správnou cestou pro budoucnost. Doprava kameniva je tak jen začátek. Vltava je budoucnost pražské nákladní přepravy.

Foto: TBG METROSTAV s.r.o.

Betonárna v centru Paříže s lodní dopravou kameniva, v sousedství obytných domů

Výběr článků

Načítám