Článek
Po prvních týdnech karantény, kdy byl realitní trh zmražený, se teď znovu rozbíhají prohlídky, ale hraje se podle jiných pravidel – tempo určují kupující. Jakým chybám se vyhnout, pokud chcete dobře prodat i v době koronavirové?
1. Neodkládejte prodej kvůli krizi
Nejpozději v létě se očekává pokles cen nemovitostí o 15-20 %. Nečekejte tedy na uvolnění všech vládních opatření. Jestli jste rozhodnutí prodávat, začněte inzerovat co nejdřív. O zdraví se nemusíte bát. „Prohlídky zorganizuje makléř, kupující použijí roušky a dodrží odstupy. Prodej můžete sledovat z domova,“ vysvětluje současnou praxi při prodeji bytu v krizi Vladimír Zuzák z MAXIMA REALITY.
2. Nechybujte v odhadu tržní ceny
Když zájemce odradíte příliš vysokou cenou, těžko získáte jejich pozornost zpátky. Postupné snižování ceny taky nepůsobí atraktivně. Nabídkovou cenu v inzerátu raději mírně snižte oproti tržní ceně, abyste přilákali více zájemců. Pak vyhlaste aukci, kde nemovitost získá ten, kdo zaplatí vyšší částku nad rámec inzerované ceny. Takto získáte v průměru o 5-15 % víc. Využít můžete i online službu bezplatného odhadu ceny bytu.
3. Nepodceňte prezentaci nemovitosti
Prodat do konce léta neznamená automaticky prodat za vysokou cenu. Zájemců je teď méně, naopak jen za posledních 14 dnů v Praze přibylo na Sreality 500 bytů k prodeji. Důležitější než kdy jindy jsou fantastické fotky, které umí zvednout prodejní cenu v průměru o 10 % a dobu prodeje zkrátit na polovinu. Jaký efekt může přinést pár hodin práce fotografa, bytového designéra a grafika, na to se podívejte tady.
4. Nečekejte, až kupujícím schválí úvěr
Banky jsou obezřetné a kupující mnohdy úvěr nakonec nedostane. Prodej pak začíná od nuly a ceny mohou být už úplně jinde. „Dejte přednost kupujícím s vlastními prostředky, kteří úvěr nepotřebují, případně zájemcům, kteří už prošli tzv. prescoringem v bance a mají úvěr předschválený,“ doporučuje Zuzák z MAXIMA REALITY, kde kupujícím s úvěry pomáhá tým finančních poradců i právníků.
5. Neprodávejte na vlastní pěst
Když prodáváte sami, musíte pasivně čekat, až někdo zavolá, nebo snižovat cenu. Teď na to není čas. Minimalizujte riziko, že se prodej povleče a vy nakonec přijdete o velkou část výdělku. Za každou dobrou realitkou stojí velká databáze lidí, kteří mají právě teď zájem koupit a čekají na vaši nabídku (podívejte se, jak prodej potom probíhá). Dobrý makléř navíc nedovolí, aby zájemci o koupi využili současné krize k přehnanému smlouvání o ceně.