Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Americká tragédie - Jamestown 1619 - Alexander Tomský

Novinky, Alexander Tomský

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bouřlivé pouliční protesty a marše proti násilí a přehmatům policie vyvolané hnutím „Na černoškých životech záleží”, sice zachvátily většinu větších amerických měst, ale zdaleka nejsou tak divoké jako demonstrace koncem 60. let, rabování v Los Angeles (1992) nebo násilnosti ve Fergusonu (2014).

Foto: Jan Handrejch, Právo

Alexander Tomský

Článek

Ačkoli chaotické, bez zodpovědného vedení a konkrétních politických požadavků (kromě dlouhodobě diskutované reformy policie), znamenají možná revoluci. Jsou totiž vyvrcholením dlouhodobé agitace nenávisti progresivistické levice vůči kapitalismu, klasickému liberalismu a ideálu jednoho soudržného multietnického národa.

Názor, že je svobodomyslný politický řád sociálně nespravedlivý, rasistický a agresivní vůči ženám i menšinám, ovládl univerzity, hlavní média, Demokratickou stranu i obchodní společnosti a na převýchovu občanů nalezli progresivisté účinnou zbraň v ideologii politické korektnosti, která šikanou, ostouzením, cenzurou, umlčováním a likvidací oponentů z veřejného života rozštěpila národ.

Nařčení z rasismu je Achilova pata americké společnosti, jež přivedla na demonstrace mnoho politicky neangažovaných občanů. Je to podivné, Amerika je ve skutečnosti jedna z nejbohatších a nejtolerantnějších na světě a ohromné sociální problémy chudinských čtvrtí, zejména černochů, mají původ v jejich zděděné subkultuře (špatná výchova, děti bez otců, drogové gangy, násilí, zbraně) a žádná „afirmativní” akce ani masivní sociální pomoc s ní nehne.

Kdo není s námi, je proti nám

Její kořeny sahají do období otroctví a segregace, vždyť každé jiné etnikum, které přichází bez groše, jako Asiaté ba i méně schopní Jihoameričané si v porovnání s nimi už v první generaci vede lépe. Progresivisté černochy poštvali proti většinové společnosti.

Takový nenávistný publicista jako Ta-Nehisi-Coates, ověnčený cenami, klidně napíše „Bledá tvář představuje barvu moci. Američanům černé pleti neustále fučí vichr do tváře a ohaři jim šlapou na paty… Od svého zrodu mají Spojené státy v genech rabování černošských životů, potvrzují to celé dějiny, kořistnictví je jejím dědictvím, cítěním i myšlením a do konce našich dní nám nezbývá, než se k tomuto výchozímu nastavení stále vracet.”

Prezident Barack Obama souhlasil, rasismus mají běloši v genech a stovky publicistů se k tomu hlásí, „přiznejte se” (Marley K-ová) a přidává se chór dalších, nepomůže vám mlčet - mlčení je násilí. Kdo není s námi, je proti nám.

Amerika je výplod dědičného hříchu a nevznikla deklarací rovnosti a práv (1776), kolonisté povstali proti Angličanům, aby uchránili otrokářství, hlásají dnešní revolucionáři, Ameriku založili v roce 1619, kdy si přivezli do Jamestownu první otroky. Vaše legitimita je mýtus. Přestaňte vykládat objektivní dějiny, vyzval své kolegy historik nového řádu Howard Zinn blahé paměti, ve své knize Lidové dějiny USA (1980), kterou nazval pokusem o „tichou revolucí… rozhněvaní lidé musejí uchopit moc na svém pracovišti, v institucích.”

Alexander Tomský

Alexander Tomský je politolog, překladatel a pedagog. Dlouhá léta žil ve Velké Británii.

Po studiích pracoval jako politolog v ústavu Keston College, kde se specializoval na výzkum církve a státu, státního ateismu a náboženské opozice ve střední Evropě.

Po listopadové revoluci se vrátil zpět do Česka a věnoval se překladatelství a publicistice. Vedl nakladatelství Academia a nakladatelství Národního divadla, přednášel na New York University v Praze.

Byl členem strany Realisté, za kterou kandidoval jako jednička v Pardubickém kraji.

Trvalo to dlouho. Mládežnická revoluce 60. let se ještě nalézala v proudu tradice republiky, vůdci černochů usilovali o rovnost a inkluzi, tím ovšem legitimitu Ameriky uznali. Filosofka Hannah Arendtová uprostřed těch bouří napsala. „Dokud žije tradice, autorita státu a moudrost otců zakladatelů zůstává neotřesitelná.” Revolucionáři se poučili, rok 1776 hodlají zrušit, sochy zakladatelů patří na smetiště dějin. A co na to konzervativci a liberálové? Ti jen křičí zákony a pořádek nebo svobodná diskuse, komplex otrokářství jim ale brání hájit republiku obou národů a její demokratické dědictví. Cesta k rozvratu se otevírá.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám