Politické strany jejich odpor, s výjimkou TOP 09, uznávají, a tak je problém s běženci před volbami do jisté míry neutralizován. Ovšem voliči, kteří za největší problém Evropy považují migrační krizi a stále otevřenou vnější hranici, budou volit strany vyhraněnější a je otázka, zda premiérova silná slova v rakouském Die Presse – více muslimů brát nebudeme – pošramocenou reputaci ČSSD napraví.

Česká inteligence, i když je dnes problém nepovažovat žvanivé a ideologicky infikované humanitní obory za indoktrinaci, tedy formálně vzato lidé po vysoké škole, je v názoru na věc rozdělena, a protože je výřečnější, jsou její názory slyšet častěji. Mnozí z těch, kteří český odpor vůči muslimům kritizují, neargumentují, pouze ironizují a moralizují, vystačí si s klackem západní levicové ideologie tzv. politické korektnosti a tím mlátí údajné xenofoby či rasisty. Válčí s nenávistnou spodinou společnosti, jako by nevěděli, že 80 procent občanů tvoří většinu. A pokud to vědí, jako Martin Fendrych (Aktuálně.cz), považují český národ za zaostalý, hysterický, hloupě izolacionistický a politiky za odporné populisty.

Ale i těm s odbornou reputací, byť ani ta o správnosti světonázoru vypovídat nemůže, kteří se tváří, že problém s běženci zasazují do širšího kontextu a usilují o objektivní, diferencovaný pohled na spor, jako Václav Hořejší, profesor imunologie, nevyřčené a nepřiznané premisy zřejmě v objektivním pohledu překážejí.

Hořejší se podivuje, že „Češi upřímně věří, že uprchlíci představují fatální nebezpečí, protože se za krátkou dobu rozmnoží jako Albánci v Kosovu, stanou se většinou a zlikvidují evropskou kulturu”.

Zavádějící je slovní spojení – za krátkou dobu. Všichni víme, že porodnost muslimských přistěhovalců je velmi vysoká (v EU 3,8 dítěte na ženu), přestože v každé generaci pomalu klesá. „Migranti,” říká profesor, „sem údajně přicházejí, protože se nehodlají živit prací, ale sociálními dávkami, a kromě toho páchají hlavně násilné trestné činy. Lidem, kteří tomu věří, je marné dokazovat statistické údaje o skutečné míře zločinnosti těchto lidí i jejich zaměstnanosti v evropských ekonomikách trpících nedostatkem pracovních sil.”

Nedávají snad migranti přednost bohatým státům se štědrým sociálním zabezpečením, jako je Švédsko nebo Německo? Ovšem, přicházejí pracovat, ale špatně placená manuální práce s mnoha dětmi a manželkou v domácnosti je bez dávek neuživí. První generace ještě v 80. letech v Anglii práci našla, ta druhá trpí vysokou nezaměstnaností, dnes téměř milión lidí. Navzdory nedostatku některých řemesel a profesí bude většina příchozích nezaměstnatelná a jako první pocítí úbytek manuálních míst způsobený automatizací. Právě statistiky vypovídají naprosto jasně o stavu muslimských ghett – vlády a ministerstva je nepublikují, média zamlčují, ale kdo chce, tak si je opatří – čas od času někdo vynese i policejní čísla o hlášených trestných činech. Ve Švédsku před 30 lety téměř neexistovaly případy sexuálního útoku, dnes je hlášeno několik tisíc ročně. V Británii bylo v roce 2015 ve vězení 14 procent muslimů, ačkoli tvoří jen 4,8 procenta populace a rejstřík uvádí 38 procent jednou trestaných.

„V (českém) hysterickém strachu z muslimů”, vidí Hořejší „paralelu s někdejším strachem z Židů (à la vražda Anežky Hrůzové)”.

Čirý nesmysl, antisemitismus má hluboké kořeny v křesťanském antijudaismu a byl vyvolán nacionalismem a konkurenční závistí vůči nastupující židovské inteligenci a podnikatelům. Co se týče islámského extremismu, objektivní interpretace prý neexistuje a problém s násilím na jinověrcích mají prý i tóra a talmud.

Milý pane profesore, nemají. Chápu, že chcete problém s islámem relativizovat, ale knihy hebrejské bible vznikaly tisíc let před jejich sepsáním v 6. století před Kristem. Obsahují mytologii, žalmy, rituální předpisy, popis historických událostí a jejich nejednotná interpretace je výrazem dlouhodobého vývoje. Složitý kolektivní text na rozdíl od jednoznačných příkazů koránu.

Právě židovský etický monoteismus objektivní hledisko nabízí. Jediné přikázání, jež Hospodin neodpouští: „Nezneužiješ jména božího nadarmo.” Čili nebudeš páchat zlo v božím jménu. Když islamisté ve jménu božím vraždí, urážejí (vraždí) samého Boha. Platí to o každém náboženství, ale obzvlášť o islámu, neboť jeho věřící se ospravedlňují vírou, a nikoli etikou.