Hlavní obsah

Svět haute couture zachraňuje Rusko, Indie a Čína

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ruský podnikatel Andrej Vinogradov sedí s manželkou v první řadě na přehlídce vybrané módní kolekce jaro-léto návrháře Giorgia Armaniho a přihlíží, jak před ním defilují šaty v ceně až 80 000 eur (2,27 milionu korun) za kus.

Článek

Je to poprvé, co jsou manželé Vinogradovovi přítomni na přehlídce italského doyena klasického módního mola a navzdory vysokým cenám jsou připraveni i nakupovat.

Vinogradov, který vede společnost vyrábějící informační systémy, by nejspíš nespustil šílenství paparazziů jako mnozí pravidelní návštěvníci módních přehlídek. Ale zato je přesně tím typem zákazníka, jaký se světově proslulé módní domy snaží přilákat.

Ropa versus "haute couture"

Jsou to bohatí lidé z rychle se rozvíjejících ekonomik, mezi něž patří Rusko, Čína či Indie. Tito zákazníci představují novou naději pro průmyslové odvětví usilující o přežití, jehož klientela se smrskla na dvě až tři stovky lidí roztroušených po celém světě. 

Vinogradov říká, že lákadlem vybrané módy není jen cena a exkluzivita. Věří, že Rusové prostě chtějí mít to, co mají ostatní, a to platí i pro velmi bohaté Rusy. Proto se teď dívá na modelky v uhlazených Armaniho modelech [celá zpráva] a říká: "Tohle je pro Rusko hodně dobrý styl." 

Velké módní domy už otevřely butiky se svými modely v rychle se rozvíjejících městech, jako je Moskva. Prodávají se tu hotové kolekce ve snaze vzbudit v zákaznících zájem o exkluzivní módní kreace, jež jsou považovány za hnací motor módy. 

"Na ruském trhu zaznamenáváme velký vzestup," říká Bernard Danillon de Cazella, mluvčí firmy Christian Dior. "Začali jsme s pret-a-porter a už nám zákazníci dorostli k módním večerním šatům. Kupují je velmi mladé páry a nosí nádherné ženy, možná tak kolem pětatřiceti let." 

Těžké časy provázející svět vysoké módy lze vidět na klesajícím počtu značek, které si mohou dovolit sezónní módní přehlídky za milióny dolarů, jež slouží především jako reklama jejich doplňkům či parfémům na masovém trhu. V tomto novém, tvrdším světě, vyrážejí módní domy na cesty a vyvážejí své kolekce na jednodenní přehlídky v zahraničí. 

"Byli jsme v Indii a pojedeme do Hongkongu. Chceme jet do Ruska, ale ještě nevíme kdy," říká Marie Louise de Clermont-Tonnerre, ředitelka odboru pro komunikaci společnosti Chanel. Tato domovská firma návrháře Karla Lagerfelda předvede svou poslední módní show v Hongkongu letos v březnu. V Indii byla v říjnu. 

Z Paříže do Dillí

Společnost Christian Dior, která tento týden ohromila diváky krví pocákanými sukněmi a oděvy inspirovanými francouzskou revolucí, hodlá brzy otevřít butik v Dillí a poté i v Bombaji. Rostoucí ceny ropy vyvolaly zájem také o Blízký východ, kde ožila zákaznická obec, jež ochabla v devadesátých letech po válce v Perském zálivu. Do té doby byly arabské princezny jedněmi z největších zákaznic v oblasti vysoké módy, ale politické tlaky přiškrtily jejich peněženky. Některé z nich se ale teď díky rostoucím cenám ropy vracejí. 

Šajch Ahmad bin Chálid Hamád Sání z Kataru byl hostem na přehlídce Diora v pařížském klubu. "Jsem tu kvůli své ženě," vysvětloval. Na dotaz, zda i další z jeho přátel a kolegů se chystají nakupovat u vyhlášených módních domů poté, co cena ropy v loňském roce dosáhla rekordních 70 dolarů za barel, odpověděl: "Myslím, že ano." 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám