Hlavní obsah

Špatný králíkův den: Nejdřív jej ulovil orel a pak je oba srazilo letadlo

Jeden z letů australských aerolinek Virgin Australia musel minulý týden v pátek těsně po vzletu z melbournského letiště nouzově přistát z důvodu srážky s orlem. Kolize byla o to silnější, že dravec nesl ve svých pařátech uloveného králíka divokého, napsal deník The Telegraph. Nikdo ze 174 cestujících nebyl zraněn.

Foto: Profimedia.cz

Letadlo aerolinek Virgin Australia (ilustrační foto)

Článek

Incident se odehrál nedlouho po startu Boeingu 737, který mířil do australského Brisbane. Piloti ve výšce asi jednoho a půl kilometru nad zemí zaregistrovali nadměrné vibrace v levém motoru, a tak se rozhodli raději vrátit zpět do Melbourne.

Podle deníku The Telegraph dispečerům letecké dopravy ohlásili, že letadlo utrpělo srážku jak s orlem, tak s králíkem, kterého pták držel v pařátech.

Letadlo se 174 cestujícími na palubě nakonec nouzově přistálo po 17 minutách od vzlétnutí. Podle služby FlightRadar24 byl let následně zrušen.

O bizarní srážce informoval také letecký portál The Aviation Herald, kde jeden z komentujících s humorem podotkl, že onen králík měl asi nejhorší den, jaký si mohl představit.

Známá je i srážka s rybou

Ačkoliv králík není nejtypičtějším tvorem, s kterým se letadlo může ve vzduchu střetnout, nejedná se o jediný případ podobného rázu. V roce 1987 americký list New York Times informoval o srážce jednoho z letadel aerolinek Alaska Airlines s rybou.

Podle pilotů se incident odehrál asi ve 120 metrech nad zemí. Nebohou rybu nesl rovněž ve svých pařátech orel, ten ale tenkrát vyvázl bez zranění. „Po přistání jsme na letadle našli mastný flek a šupiny, ovšem žádné škody,“ řekl tehdejší manažer letiště v aljašském městě Juneau Paul Bowers.

Srážky s ptáky nejsou až tak výjimečné

Podle britské letecké asociace BALPA jsou tyto střety nebezpečné pouze pro opeřence. „Letadla jsou navržena tak, aby nárazům s ptáky odolala. Za svoji leteckou kariéru jsem zažil deset takových nárazů a ani jeden z nich nezpůsobil žádnou závažnou poruchu. V polovině případů jsem to ani nezaregistroval, odhalila to až následná kontrola po přistání,“ řekl odborník na leteckou bezpečnost Stephen Landells.

Když se pták dostane do motoru letadla, ve většině případů se rozpadne na malé kousíčky. Problém ale může nastat při srážce s větším opeřencem, neboť ten může způsobit rozsáhlejší poškození motoru.

Nebezpečná jsou ptačí hejna

„Ztráta jednoho motoru havárii nezpůsobí. Letadla zvládnou letět i s jedním motorem. Větší ohrožení však představují hejna ptáků, která mohou způsobit vážné nehody,“ přiznal Landells.

Názorným příkladem je let US Airways č. 1549, který 15. ledna 2009 krátce po startu narazil na hejno hus a nouzově přistál v řece Hudson. Tehdy díky pohotovému přistání kapitána Chesleyho Sullenbergera vyvázli všichni cestující bez vážnějších zranění.

Reklama

Výběr článků

Načítám