SMART posílá vědcům unikátní snímky Měsíce

Novinky, Rudolf Novák, Hvězdárna Brno, ESA News

Před několika dny zveřejnil vědecký tým sondy SMART první snímky Měsíce pořízené touto unikátní evrospkou sondou. SMART je první evropskou výzkumnou sondou zkoumající Měsíc.

Foto: facebook Tadeáše Kříže

Tadeáš Kříž se svým trasérem Radimem Nevrlým jede na paralympijské hry do Jižní Koreje

SMART (Small Missions for Advanced Research in Technology) dorazil úspěšně k cíli své mise a začal studium Měsíce. Sonda, kterou připravila ESA (Evropská kosmická agentura) je první evropskou vlaštovkou při zkoumání našeho kosmického souseda a zároveň také jedním z experimentů pro testování nových technologií určených pro výzkum sluneční soustavy.

K Měsíci dopravil sondu nový iontový pohon, který poprvé použila NASA u mise Deep Space 1 (setkání s kometou Borelly). Ionty poháněly sondu SMART celých šestnáct Měsíců, během kterých se po složité dráze postupně sonda vymaňovala z gravitační sféry naší planety. O iontovém pohonu se dočtete více informací například zde.

Přestože původní plán vědecké části mise počítal pouze s šesti měsíci práce, už dnes je jasné, že sondě se vede dobře a bude sloužit skoro tři roky. Snímky, které poskytuje jsou velmi kvalitní, takže se můžeme těšit na záplavu nových pohledů do tváře Měsíce, stejně jako na zajímavá data z dalších přístrojů na palubě.

Astronomové očekávají, že díky SMARTu poznají lépe původ Měsíce, ale také doufají, že objeví v některých kráterech stopy vody, která je tak důležitá pro případné stanice na jeho povrchu. V místech kolem lunárních pólů jsou totž místa, kam sluneční paprsky nikdy nesvítí a proto je možné, že se zde nějaká voda zachovala. Dosavadní pokusy o její detekci však byly neúspěšné, uvidíme tedy, co nového se dozvíme díky ambiciózní evropské sondě s chytrým názvem SMART.