Hlavní obsah

Pivní brýle neexistují, alkohol vnímání atraktivity protějšku nemění

Psychologové z celého světa se přou o to, zda alkohol mění vnímání atraktivity protějšku v očích konzumenta alkoholu. Tedy zda se tomu, kdo se napije, začne líbit i ten, kdo se mu ve střízlivém stavu nelíbil. Významná experimentální studie z terénu tvrdí, že tomu tak není. „Pivní brýle“ tedy neexistují.

Foto: Profimedia.cz

Alkohol prý nikterak zásadně neovlivňuje to, jak vnímáme atraktivitu lidí.

Článek

Většina experimentů, které byly provedeny dosud, probíhala v laboratoři. Jenže psycholožka Olivia Maynardová z Bristolské univerzity se rozhodla pro práci v terénu. Vyrazila za lidmi do barů, měřila u nich obsah alkoholu v krvi analyzátorem dechu a nechávala je hodnotit lidi kolem pomocí tabletu.

Lidé hodnotili přítomné ťukáním na hodnoty v tabletu, aniž okolí tušilo, jak je hodnoceno. Vše probíhalo anonymně. A výsledek? Lidé pod vlivem alkoholu nehodnotili jako atraktivnější ty jedince, kteří byli hodnoceni jako málo atraktivní střízlivými.

Doktorka Maynardová věří, že její studie je vědecky velmi cenná proto, že se nejedná o experiment v laboratoři a že nezahrnuje ovlivňování pokusných osob instrukcemi. Jedince v barech totiž vybírala už opilé a nemohli se tedy na pokus připravit a ovlivnit ho kognitivně. Navíc jim alkohol nepodávala, lidé pili sami, ona jen měřila pomocí analyzátoru, kolik mají etanolu v krvi. A ke všemu je to bavilo a ochotně se do projektu zapojovali.

„Důležitým rozdílem mezi laboratorním pokusem a současnou studií je, že si tady lidé řídili sami, kolik toho vypijí a co, zatímco v laboratoři se podává vždy určité množství alkoholu či placebo drink,“ tvrdí Maynardová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám