Objevena nejmenší planeta mimo naši soustavu

Právo, BBC, nek

WASHINGTON

Vědci z univerzity v kalifornském Santa Cruz objevili zatím nejmenší planetu mimo naši sluneční soustavu. Její hmotnost je 7,5krát větší než hmotnost Země. Jde pravděpodobně o první skalnatý svět obíhající kolem hvězdy podobné našemu Slunci.

Planeta krouží kolem hvězdy Gliese 876, která je vzdálena asi patnáct světelných let od souhvězdí Vodnáře. Obíhají kolem ní ještě dvě další, větší planety o rozměrech Jupitera.

Zmíněná planeta oběhne kolem Gliese 876 zhruba za dva dny, přičemž její dráha leží tak blízko této hvězdy - asi 3,2 miliónu kilometru, že teplota na povrchu planety dosahuje pravděpodobně hodnot mezi 200 až 400 stupni Celsia.

"Před více než dvěma tisíci lety se řečtí filozofové Aristoteles a Epikuros přeli, zda jsou ve vesmíru ještě nějaké další planety podobné Zemi. Nyní máme poprvé důkaz existence skalnaté planety kroužící kolem normální hvězdy," řekl vedoucí výzkumného týmu, profesor astronomie Geoffrey Marcy.