Kabina byla zřízena hlavně kvůli bezpečnosti zaměstnanců. Před zhruba třemi lety totiž koleso rypadla narazilo na nevybuchlou pumu z druhé světové války a hrozilo značné riziko pro posádku „staré“ kabiny, která se nachází v bezprostřední blízkosti kolesa. Kdyby tedy munice vybuchla, kabina by byla první na ráně. Záložní kabina je umístěna ve středu velkorypadla, několik desítek metrů dál od kolesa.

Nebezpečí z války

„Záložní ovládací kabinu jsme v podstatě vyrobili proto, že chceme ochránit posádku toho velkostroje, protože nyní se nacházíme v oblasti, kde za druhé světové války proběhla letecká bitva a bylo zde shozeno několik tun munice. I německá armáda tu po sobě nějakou munici zanechala. Probíhá tady sice pyrotechnický průzkum, ale může se stát, že na nějakou nevybuchlou munici přesto narazíme.  Proto, když budeme těžit skrývku v této oblasti, tak se řidič velkostroje s posádkou přemístí do záložní kabiny,“ popsal mluvčí Severočeských dolů Lukáš Kopecký.

Moderní kabina disponuje osmnácti kamerami.

Moderní kabina disponuje osmnácti kamerami.

FOTO: Novinky

Kabina je jen záložní, protože pro obsluhu rypadla je pořád lepší, když může stroj vidět při práci a na vlastní oči ho kontrolovat. V nové kabině vše vidí jen na obrazovkách.

Rypadlo má magnetické zařízení, které dohlíží na to, aby se velké kusy železa zastavily na pohyblivém páse, aby nedošlo k poškození stroje. Přesto se ale v případě nevybuchlé munice musí dbát zvýšené opatrnosti.

Obsluha rypadla si pochvaluje ovládání ve „virtuální” kabině, je jednodušší a vše je po ruce. Nicméně většinou pracují v kabině nad kolesem, kde na vše vidí z okna. „Ovládání záložní kabiny bych přirovnal k PlayStationu,“ řekl s úsměvem vedoucí výroby Luboš Brabec a dodává: „Nová kabina je jednodušší na ovládání, protože vedoucí velkostroje sedí na židli a má to všechno po levé i po pravé ruce. Stará kabina je prostornější, ale zase je tam víc pohybu, protože přístroje a ovládací prvky jsou rozložené do větší plochy,“ popsal rozdíly Brabec.

Kdyby koleso narazilo na nevybuchlou munici, kabina přímo nad ním by vybuchla.

Kdyby koleso narazilo na nevybuchlou munici, kabina přímo nad ním by vybuchla.

FOTO: Novinky

Jediný v Česku

„Tenhle velkostroj je unikátní svými rozměry, je největší v České republice a teď na něm máme i tuhle raritu, to znamená to záložní ovládání, které je také unikátní a jediné v republice,“ vyzdvihl stroj Kopecký.

Rypadlo K 74 váží 6000 tun a za hodinu dokáže vytěžit až 10 tisíc metrů krychlových zeminy.