Dopravní podnik hlavního města Prahy stylově oslavil téměř čtyři desítky let provozu metra linky A. V sobotu, v den 39. výročí, kdy se rozjely první vlaky na této trase, se zájemci mohli v historických sovětských soupravách 81-71 projet mezi stanicemi Dejvická a Skalka.

Start z Dejvické, cíl na Skalce

První jízda soupravy proběhla v 10.17 hodin ze stanice Dejvická (tehdejší stanice Leninova) do stanice Skalka. Celá trasa připomínaka nejdéle realizovaný běžný provoz sovětských souprav 81-71 na lince A, kde tento typ vozů jezdil až do 24. června 2005.

Poslední možnost vyzkoušet si jízdu historickou soupravou měli zájemci ve 14.40 hodin, kdy souprava odjížděla ze stanice Dejvická směr Skalka.

Všechny jízdy soupravy tradičně doprovázelo hlášení staničního rozhlasu a vozy metra řídili strojvedoucí v dobových uniformách, které nosili v období let 1990 – 2005.

Ohlédnutí za soupravami 81-71

Sovětské soupravy metra 81-71 představují, nejen svým vzhledem, nejtypičtějšího zástupce v provozu pražského metra. Technické specifikace a požadavky, které soupravy splňovaly, umožnily jejich provoz na všech třech trasách pražského metra (na rozdíl od jejich předchůdce – soupravy Ečs, které jezdily pouze na trase C).

Celkově v Praze vozilo cestující 201 čelních a 299 vložených vozů. Poslední jízda soupravy v Praze skončila neslavně – díky vandalům, ve stanici metra B – Lužiny, 2. července 2009.[celá zpráva]

S těmito soupravami se ale cestující mohou setkávat i nadále. Celkem 93 souprav 81-71 bylo v letech 1996 – 2011 zmodernizováno na soupravy typu 81-71M, na trasách A a B i nadále vozí cestující.

Zároveň je ale možné svézt se soupravou 81-71 v rámci historické jízdy zážitkové turistiky. V depozitáři Muzea MHD v pražských Střešovicích je zároveň uložen čelní vůz (evidenční číslo 2374) z poslední jízdy souprav tohoto typu konané v červenci 2009.