Nejčastěji rozumějí lidé nakupující víno popisům, které používají běžné pojmy jako ovocný, broskvový, kyselý či trpký. Tyto chutě totiž každý zná a dokáže si představit. Přílišné vyzdvihování metaforických nuancí vinného buketu ale konzumenty mate a při koupi nevědí, zda jim víno bude chutnat. Nad etiketou tak stojí zmatení.

„Více než polovina konzumentů vína, která se zúčastnila průzkumu, uvedla, že jí popisy na vinětě vůbec nepomohly pochopit skutečnou chuť vína,“ píše britský Daily Telegraph. Průzkum u tisíce konzumentů vína provedla společnost One Poll pro vinařství Laithwaite‘s Wine.

Nejvíce běžné konzumenty matou pojmy jako robustní základ, stařinka, dráždivá chuť, chuť vlhkého vápence, vtíravá kyselinka, chlorofylové tóny, animální vůně či mineralita.

Pojmům rozuměla jen třetina lidí

Nejoblíbenější pojmy jsou svěží, výrazné chuti, živý a broskvový či ovocný.

V průzkumu asi třetina konzumentů dobře rozuměla pojmům, více než polovina většině pojmů vůbec a zbývající část považuje používání takového slovníku za snobské a neužitečné.

„Dvě třetiny konzumentů přiznaly, že nikdy necítí ve víně to, co je na etiketě vyjmenováno,“ cituje autory průzkumu Daily Telegraph.