"Chceme, aby si lidé uvědomili, že Santa Claus, konzumní postava vynalezená hračkářským průmyslem, nemá téměř nic společného se svatým biskupem Mikulášem," vysvětluje Christoph Schommer, jenž řídí kampaň pojmenovanou Zóna bez Santa Clause.

Aktivisté boje proti konzumnímu stylu vyzdobili od roku 2002, kdy toto hnutí založil jeden německý kněz, obchodní třídy a stánky slavných vánočních trhů v Německu na 100 000 samolepek, na nichž je Santa Claus přeškrtnut červenou barvou, jak je to zvykem na silničních značkách.

Otázkou je, při jaké příležitosti by mohla Kateřina Sokolová tento kostýmek využít...Modelka Kateřina Sokolováfoto: Miss ČR

Iniciativu prý nelze brát tak docela doslova, upřesňuje Schommer, jenž má na starosti styk s médii u charitativní organizace katolické církve Spolek svatého Bonifáce. Cílem není zapomenout na Santa Clause, ale otevřít lidem oči, aby si uvědomili, kdo to v podstatě je. Na rozdíl od "uzurpátora" v červeném kabátě je biskup Mikuláš skutečnou historickou postavou. Žil ve 4. století ve městě Myra v tehdejší Lykii v Malé Asii (nedaleko dnešní Antalye v Turecku).

Světec, který byl známý již za života velkou štědrostí a dobročinností, je velmi populární v mnoha zemích Evropy, včetně České republiky. V předvečer 6. prosince, kdy biskup Mikuláš zemřel, navštěvuje (často v doprovodu anděla a čerta, v Německu v doprovodu čeledína Ruprechta) děti a obdarovává je nebo je kárá pro jejich nezpůsoby. Děti jsou pak odměněny - podle zvyklostí - sladkostmi.

Aktivisté hnutí Zóna bez Santa Clause chtějí svatému Mikuláši vrátit jeho bývalé čestné postavení i proto, že podle nich ztělesňuje takové hodnoty, jako je solidarita a láska k bližnímu, zatímco jeho soudobý "bratránek" podle nich není nic jiného, než výraz konzumní společnosti.

Reklamní panáček a Coca cola

Dnešní podoba Santa Clause je do značné míře určena reklamou na Coca Colu, která se objevila ve 30. letech v Americe. Neznamená to ale, že firma Santa Clause vymyslela, jak se občas traduje.

K hnutí se dokonce připojili i protestanti, kteří mají k uctívání svatých výhrady: německá luteránská církev zveřejnila manifest nazvaný: Jak se svatá legenda změnila v reklamní frašku.

Podle Schommera by jeho aktivitám mohla nynější finanční a ekonomická krize jen prospět. Tradiční nákupní horečka v předvánočním období ochabla a spotřebitelé naznačují zájem o poselství těch, kdo bouří proti Santa Clausovi, soudí.

"Investování na burze vás může v okamžiku ožebračit, ale poselství svatého Mikuláše, myšlenka, že dávat druhým vás obohatí, a nikoli ochudí, je věčné," zdůrazňuje katolický aktivista.

Také v České republice sílí hnutí za zachování tradičních českých Vánoc a symbolů. Jeho aktivisté se v pátek sešli před sídlem vlády a s výzvami "Zachraňte Ježíška" a "Přežili jsme Dědu Mráze, přežijeme i Santu Clause!" protestovali proti "tlustému americkému představiteli", který se podle nich snaží vytlačit Ježíška z českých domácností.