Dopravní prostředek Evropské kosmické agentury (plným jménem The Jules Verne Automated Transfer Vehicle) váží celých dvaadvacet tun a je schopný ke stanici dopravit asi osm tun zásob.

V jeho útrobách tak najdou své místo náhradní díly, zásoby vody a jídla, ale také palivo, které bude sloužit ke korekcím dráhy stanice. Vůbec první start tohoto prostředku proběhne už tuto sobotu (tedy 8. března) pomocí rakety Ariane 5.

Zajímavé je, že celý modul bude naváděn automaticky. Připojí se po sérii manévrů k modulu Zvezda. Rozšíří tak celou flotilu zásobovacích lodí (raketoplán, Sojuz a Progress), které nyní k ISS dopravují cenný náklad.

Před samotným spojením s ISS proběhnou dva cvičné přibližovací manévry, během kterých budou otestovány klíčové vlastnosti navigačních a manévrovacích systémů. Teprve potom se pozemská kontrola rozhodne, za ke spojení dojde. Tento manévr totiž může v případě problémů poškodit stanici.

Podobná nehoda se stala už na stanici MIR (ruský předchůdce ISS) a urychlila tak plánované zničení komplexu v hustých vrstvách atmosféry. Podobný osud čeká také modul Jules Verne, který po vyprázdnění posádkou ISS odletí a shoří v zemské atmosféře nad Pacifikem. K tomuto manévru dojde během srpna tohoto roku.

Zajímavé také je, že zatímco modul jules Verne odletí již tuto sobotu, musí čekat na ukončení mise STS-123, která začne jedenáctého března. Teprve poté, co se Endeavour odpojí od ISS, přijde chvíle Julesa Verna.

Z jeho parkovací dráhy na orbitě bude postupně naveden k ISS a unikátních manévrů se tak dočkáme až počátkem dubna. Doufejme tedy, že nejen sobotní start rakety Ariane 5, ale také následující misi raketoplánu nic nezdrží a operace půjdou podle plánu.