Hlavní obsah

Zájem o zkrácené pracovní úvazky roste

Novinky,

Ne každému vyhovuje pracovat osm hodin denně. Studenti, prodejci, IT specialisté či matky malých dětí stále častěji pracují na částečný úvazek, nebo alespoň takové pozice poptávají. Společnost Monster Career vypozorovala, že na tyto nabídky práce reaguje o 30 až 40 procent více uchazečů než na nabídky práce na plný úvazek.

Foto: Profimedia.cz

O zkrácené úvazky mají zájem nejen matky s malými dětmi.

Článek

„Narůstá poptávka pro zkrácených nebo flexibilních úvazcích a volné pracovní době. Zejména u mladší generace je kratší pracovní doba velmi žádaná,“ uvádí Tomáš Surka, výkonný ředitel personálně-poradenské společnosti McRoy.

Pracovníci se podle Surky stále častěji specializují na určitou činnost a kombinují své pracovní úvazky u různých firem.

Je třeba svolení zaměstnavatele

„Zkrácený úvazek vnímáme jako velkou tržní výhodu při náboru zaměstnanců. Neomezujeme se pouze na určité pracovní pozice. Musíme ale vždy zajistit vyváženost dopoledních a odpoledních směn, proto nejčastěji pracují maminky s dětmi dopoledne a studenti odpoledne. Momentálně jej využívá pět procent našich zaměstnanců," vysvětluje Šárka Šimánková, HR manažerka Copy General.

Pro zkrácený úvazek je však potřebné svolení zaměstnavatele. Podle platné legislativy musí zaměstnavatel vyjít žadateli o kratší úvazek vstříc jen v situaci, kdy se jedná o rodiče pečujícího o dítě. A pokud tomu nebrání vážné provozní důvody ve firmě.

Podle Surky je kromě mezd nutné si také předem ujasnit, jaký výkon od pracovníka na zkráceném úvazku zaměstnavatel očekává.

Záleží na oboru

Trend velkého zájmu o kratší úvazky potvrzuje i marketingová manažerka společnosti Monster Career Martina Ettelová.

„V porovnání s nabídkami práce na plný úvazek na ně reaguje o 30 až 40 procent více uchazečů. Bohužel české firmy tuto formu zaměstnání nabízejí oproti západoevropským zemím pouze v omezené míře,“ pokračuje s tím, že postupně se jistě bude zvyšovat počet firem, které budou kratší úvazky umožňovat.

„Z našich dat vyplývá, že v současné době nejvíce flexibilních úvazků inzerují firmy působící v IT, marketingu nebo účetnictví. V marketingu se jedná zejména o specialisty, kteří se starají o firemní komunikaci na sociálních sítích,“ popisuje.

„Lidé s kratším úvazkem nemusejí například řešit problém, když jim onemocní děti a tak dále. Díky tomu jsou spokojenější a také loajálnější,“ doplňuje Tomáš Odl, vedoucí oddělení vývoje v digitální agentuře Aitom s tím, že všem agenturám se vyplatí podporovat zkrácené úvazky.

„Mzda už dnes není priorita číslo jedna, lidi více zajímá, jak si mohou organizovat pracovní i volný čas,“ uzavírá Odl.

Reklama

Související články

Poradna: Práce přesčas a zkrácený úvazek

Někdy se stane, že je třeba zůstat v práci déle nebo jít do práce i mimo běžné pracovní dny, tedy pracovat přesčas. Jak je to ale se zaměstnanci majícími...

Výběr článků

Načítám