Hlavní obsah

Uchazeči o práci doplácejí na nepřipravenost

Novinky, Jiří Halbrštát

Překvapivě velké množství uchazečů o zaměstnání přichází na pohovor a ani neví, na jakou pozici se hlásí nebo čím se firma zabývá.

Foto: Profimedia.cz

U pracovních pohovorů často zazní otázka: proč chcete pracovat zrovna pro nás?

Článek

Ztráta zaměstnání je jednou z nejstresovějších situací, která nás v životě může potkat. Důležité je proto pustit se ihned a na plný úvazek do hledání nového zaměstnání.

Podle některých průzkumů se až 70 % všech volných míst obsadí pomocí známých

To vyžaduje opravdu spoustu času. Naše všední dny tak alespoň dostanou strukturu a organizaci a činnosti spojené s hledáním nového místa zastoupí ztracenou pracovní náplň.

Nepropadejte apatii

Největší chybou lidí, kteří ztratí zaměstnání, je apatie, které propadnou. Samozřejmě není jednoduché najít v sobě sílu začít znovu, ale jestliže uděláme první krok, tedy sestavíme si konstruktivní plán hledání, dodá nám to energii a sílu se z nepříjemné situace dostat.

Foto: archiv Manpower Group

Jiří Halbrštát

Ideální je nařídit si budíka na dobu, kdy jsme byli zvyklí vstávat do práce a po úkonech ranní hygieny a snídani se převléknout. Zdá se to jako malichernost, ale navnadí to naše uvažování na pracovní proces.

První den bychom si měli sepsat, jaké kroky hodláme podniknout. Co by v takovém seznamu mělo být? Na prvním místě dořešení administrativních záležitostí spojených s odchodem ze starého zaměstnání, dále jistý audit finančních rezerv a rozpočet na nadcházející dobu bez práce; pak již můžeme přistoupit k samotnému procesu hledání nového zaměstnání.

Nejdříve na Úřad práce

Naše první návštěva by měla patřit místní pobočce Úřadu práce, který za nás jako za nezaměstnané bude platit zdravotní a sociální pojištění a odkud také budeme dostávat podporu v nezaměstnanosti, případně vhodné pracovní nabídky. Pomoc pracovního úřadu při hledání práce bychom rozhodně neměli podceňovat, ale zároveň se na ni zcela nespoléhat.

Dobré je sestavit si seznam personálních agentur, do kterých se půjdeme přihlásit a zároveň sepsat svůj životopis. Poté si projít na internetových serverech nabídky volných pracovních pozic. Na těchto stránkách existují i další možnosti, jak o sobě dát vědět – například vložit svůj životopis do databáze, aby nás tak firmy mohly oslovovat samy.

Aktivovat známé, zvážit možnosti

Rovněž je dobré obejít agentury práce, které rozšíří naše možnosti, protože vědí, co se děje uvnitř společností, pro něž dělají nábory a mají přehled i o otevřených pozicích, které na internetu nejsou.

Nejdůležitější ale je oslovit své známé. Podle některých průzkumů se až 70 % všech volných míst obsadí pomocí známých. Velkým pomocníkem rovněž mohou být sociální sítě Facebook nebo LinkedIn, jejichž prostřednictvím můžeme oslovit velký okruh lidí.

Důsledný postup při hledání práce je předpokladem úspěchu. S tím souvisí i zvážení možnosti dalšího vzdělávání či rekvalifikace. Kámen úrazu mnohdy spočívá v tom, že sami uchazeči nevědí, co chtějí. Nevědí, jaká práce by je zajímala, ani si nejsou jistí, v jakém oboru by chtěli nebo mohli pracovat. Nedokáží posoudit svoje dovednosti. Nemají představu o své budoucnosti. Chtějí prostě jen ‚nějakou‘ práci.

Projevit zájem

Nalezením vhodných inzerátů ale naše příprava nekončí. Další fází jsou odpovědi na inzeráty a nabídky, případně účast na pohovorech v konkrétních firmách.

Jsme-li pozváni jako uchazeč o zaměstnání na pohovor do nějaké firmy, měli bychom si prostudovat alespoň její internetové stránky, případně si připravit dotazy, které nás při tom napadnou. Dáme tím najevo, že o firmě něco víme a zároveň, že o místo máme opravdový zájem.

Tento postup není tak samozřejmý, jak by se na první pohled mohlo zdát. Překvapivě velké množství lidí přichází na pohovor a ani neví, na jakou pozici se hlásí nebo čím se firma zabývá. Přitom jednou z prvních otázek bývá – proč chcete pracovat zrovna pro nás a na této pozici.

Nedokážete-li na ni přesvědčivě odpovědět, budete si nejspíš hledat práci pěkně dlouho. Nepřipravenost je totiž jedním z nejčastějších nešvarů uchazečů o práci.

(Autor pracuje jako marketingový manažer personální agentury Manpower Group)

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám