Hlavní obsah

Poradna: Jak je to s placením za práci o státních svátcích?

Pracovníci v mnoha profesích nevědí, co je to svátek. Když na den volna připadne směna, jdou prostě "na šichtu". Rozdíl by ale měli poznat alespoň na výplatní pásce. Jenže náležitosti spojené s placením takové práce jsou pro většinu lidí velkou neznámou.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
Pracuji v domově důchodců v kuchyni. Máme nerovnoměrně rozvrženou pracovní dobu ( 11,5hod. na den, tzv. krátký a dlouhý týden). V případě, že nám na směnu připadne státní svátek, je nám vyplacena mzda + 100% příplatek za svátek. V případě, že státní svátek připadne na naše volno (v pracovním týdnu), volno sice máme, zaměstnavatel nám nic neplatí, avšak hodiny odpovídající tomuto svátku musíme mít napracované. Musíme mít při naší pracovní době odpracováno 80hod za dva týdny, i když připadne státní svátek na pracovní den a my máme zasloužené volno?

Písemný rozvrh pracovní doby

Ve svém dotazu uvádíte, že pracujete v nerovnoměrném rozvržení pracovní doby. V souladu se zákoníkem práce pracujete podle rozvrhu pracovní doby, který je váš zaměstnavatel povinen písemně vypracovat na vyrovnávací období, jehož délku si stanoví (nejvýše 26 týdnů, v kolektivní smlouvě nejvýše 52 týdnů). S tímto harmonogramem směn vás musí zaměstnavatel seznámit vždy alespoň 2 týdny před začátkem vyrovnávacího období.

Zaměstnavatel se při vypracovávání rozvrhu pracovní doby řídí svými provozními potřebami s omezeními stanovenými v zákoníku práce, jako je maximální délka směny, nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami a nepřetržitý odpočinek v týdnu.

Nepřetržitý odpočinek v týdnu vám může na základě rozvrhu připadnout i na jiné dny než je sobota a neděle. Může vám také samozřejmě připadnout na den, kdy je státní svátek.

Co je pracovním dnem

Pracovním dnem je pro vás den, na který vám zaměstnavatel naplánoval směnu. Den, na který vám zaměstnavatel v rozvrhu směnu nenaplánoval, nelze za váš pracovní den považovat, a to i když připadá na pondělí až pátek. Fakticky se dny, na které nemáte naplánovanou směnu, chovají stejným způsobem jako soboty/neděle u zaměstnanců pracujících v pětidenním pracovním týdnu od pondělí do pátku.

Závěr

Váš zaměstnavatel tedy postupuje správně, pokud vám neplatí náhradu mzdy za svátek, na který jste neměla naplánovanou směnu. Stejně tak postupují zaměstnavatelé u zaměstnanců pracujících v rovnoměrném rozvržení pracovní doby od pondělí do pátku, když neplatí těmto zaměstnancům náhradu mzdy za státní svátek, který připadne na sobotu či neděli.

V souladu se zákoníkem práce máte jako zaměstnanec nárok na náhradu mzdy, která vám ušla v důsledku svátku pouze v případě, že jste nepracovala proto, že svátek připadl na váš obvyklý pracovní den. Den, na který nemáte naplánovanou směnu, však vaším obvyklým pracovním dnem není. Proto v případě, že na tento den připadne svátek, nárok na mzdu ani náhradu mzdy nemáte.

Na dnešní dotaz odpovídala Barbora Suchá, advokátní kancelář  Randl Partners, člen Ius Laboris

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám