Hlavní obsah

Největší zájem je o vyučené s praxí a angličtinou

Právo, kil

Na současném trhu práce mají největší šanci na získání místa vyučení absolventi se znalostí angličtiny, řidičským průkazem a oborovou praxí. Vyplývá to z údajů poskytovatele tištěné a internetové inzerce, společnosti ANNONCE.

Foto: Profimedia.cz

Nejčastějším požadavkem na kvalitu uchazeče je praxe v oboru.

Článek

Z podrobnějšího rozboru inzerátů s nabídkou zaměstnání vyplývá, že střední odborné vzdělání požaduje až 44 %, angličtinu 27 % a praxi 39 % zadavatelů inzerce. Osoby se ZTP či omezenou pracovní schopností pak mají příležitostí nejméně – týká se jich jen 2,3 % nabízených pracovních pozic.

Ideálem je odborně vyučený člověk s maturitou, nejlépe v nějakém technickém oboru
Petr Langer

Největší zájem na pracovním trhu je o uchazeče se středním odborným vzděláním (s maturitou či výučním listem). Týká se jich 44 % z více než 17 000 nabízených pozic na severu Annonce.cz. Absolvované středoškolské vzdělání bez rozlišení odbornosti je pak důležité pro dalších 15 % a složená maturita pro 39 % všech pracovních nabídek zaměstnavatelů. Vysokoškolské vzdělání požaduje jen 16 % z nich.

Zájem o odborníky odrážejí i nabízené platy

„Pro mnohé to může být překvapením, ale na pracovním trhu mají podle statistiky nejvíce šancí ti, kteří nejsou tzv. překvalifikovaní. Nesmějí být ale ani nedostatečně vzdělaní. Ideálem je střední cesta – tedy odborně vyučený člověk s maturitou, nejlépe v nějakém technickém oboru. A protože takových lidí je nedostatek a poptávka po nich stále roste, lze očekávat, že na těchto pozicích porostou i platy, které zatím příliš vysoké nejsou,“ říká analytik ANNONCE na segment práce Petr Langer.

Nejčastějším požadavkem na kvalitu uchazeče je praxe v oboru, kterou akcentuje v inzerci 39 % všech zaměstnavatelů. Následují znalosti jazyků (37 %), řidičský průkaz (24 %) a práce na PC (22 % inzerátů s pracovní nabídkou).

Převládá angličtina, roste ruština

Z hlediska požadavků na jazykové vybavení uchazečů o zaměstnání chtějí firmy nejčastěji angličtinu, kterou zmiňuje 27 % všech pracovních nabídek. Až daleko za ní je znalost němčiny, kterou požaduje 7 % zaměstnavatelů. Na třetí místo v pořadí jazykových znalostí uchazečů se v posledních letech dostala ruština s 1,8 %.

„Další jazyky jako francouzština, španělština či čínština jsou z hlediska podílu v nabídkových inzerátech nepatrné a z velké části je nahrazuje angličtina. I v případě relativně časté němčiny jde spíš o požadavek na druhý jazyk vedle angličtiny, která je pro uchazeče o zaměstnání klíčová,“ doplňuje Petr Langer z ANNONCE.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám