Hlavní obsah

K Roku řemesel se Vysočina přidá ukázkami vlastní praxe

Právo, Jana Pechová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kraj Vysočina zahájil vlastní kampaň k letošnímu Roku řemesel. Zdejší samospráva, která už několik let systematicky podporuje odborné vzdělávání, chce rodičům dětí končících základní školu připomenout stálou platnost českého rčení o zlatém dnu řemesla.

Foto: Profimedia.cz

Letos kraj zacílí i na spolupráci s gastroobory.

Článek

Informovala o tom radní kraje pro oblast školství Jana Fialová. Celostátní kampaň Rok řemesel, organizovaná Asociací malých a středních podniků a živnostníků, navazuje na loňský Rok technického vzdělávání.

Nedostatek řemeslníků

Cílem akcí je zejména osvěta. Trh práce se čím dál více potýká s nedostatkem řemeslníků s dobrou odbornou přípravou. Kraj Vysočina se k tomuto tažení připojil vlastním dílem - několikaleté kroky, které podniká v rámci svých 25 odborných škol, se začínají úročit. Letos prý kraj zacílí i na spolupráci s gastroobory, které během soustředěné podpory technických oborů zůstaly poněkud stranou.

Nejvyšší zájem v celé ČR

Z aktuálního výzkumu agentury Ipsos vychází, že více než 60 % dotázaných rodičů na Vysočině chce své děti poslat právě na odborné školy. Jde o nejvyšší číslo v České republice, ale stále je v učebních oborech méně dětí, než by praxe vyžadovala,“ připomněla radní Fialová.

Podle zmíněného průzkumu by mohly první ročníky učňovských škol na Vysočině počítat s až 34 % ročníkové populace, na obory průmyslových škol s maturitou se chystá dalších 31 % žáků. Ze srovnání vyplývá, že jediný podobně vysoký zájem o učební obory je pouze v jižních Čechách, kde průzkum hovoří o 31 %. Na průmyslové školy tam ale zamíří jen necelá polovina dětí proti předpokladům Vysočiny. Ostatní kraje takových výsledků nedosahují ani zdaleka.

Stipendia zabírají

Kraji Vysočina k pozoruhodným číslům nejspíš pomohl i systém stipendií, podporujících učební obory již několik let, i další projekty aktivní podpory manuální zručnosti a přemýšlivosti - například zavedení stavebnic Merkur do výukových programů základních škol. „Školy reagují na poptávku firem zaváděním nových oborů, chystají se firemní patronáty nad školami,“ poznamenala radní.

Brožury posilují představivost

Kraj také vydal brožuru, v níž při bohatém obrazovém doprovodu popisuje náplň práce všech 41 učebních oborů, které jsou dětem končícím základní školu k dispozici. „Zjistili jsme, že děti mnohdy nevědí, co si pod názvy těch profesí vlastně mohou představit, a někdy zase ani netuší, jaké možnosti jsou jim v kraji k dispozici,“ popsala Jana Fialová jednu z aktivit, která už stačila vzbudit značný zájem. V textové části totiž děti a jejich rodiče objeví mj. i to, na jaké škole se obory vyučují.

Řemeslo zajistí práci

„Denně se v praxi ujišťuji, že umět řemeslo znamená mít práci. Odborníci upozorňují a statistiky dokládají, že na českém trhu akutně chybí až desítka tisíc absolventů odborných škol. Je tedy fakt, že 100 % dětí po škole má možnost okamžitě pracovat v oboru, ve kterém se vyučily, a uplatnit se na trhu práce,“ uvedla Jana Fialová.

„Podpora učňovského školství je ve svém důsledku klíčová pro rozvoj řemesel a je nástrojem pro udržení profesí kategorie živnostníků. Naším cílem je reagovat na poptávku pracovního trhu a vychovávat nástupnickou generaci v oborech, které Vysočinu dělají Vysočinou,“ připomněl hejtman Jiří Běhounek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám