Článek
Nárůst nabídky volných pracovních pozic očekávají personalisté až na začátku nového roku. Zatímco strážní nebo obchodníci naleznou podle expertů uplatnění bez větších problémů, lidem hledajícím uplatnění například v oblasti office managementu současný pracovní trh nepřeje.
Fronty na volná místa
„Nejhorší výchozí pozici mají například keramici, truhláři, ale i pracovníci v office managementu, kde se hlásí až 18 uchazečů na jednu inzerovanou nabídku. O mnoho příznivější situace panuje mezi IT programátory, marketingovými pracovníky nebo personalisty, kde připadá na jedno místo kolem tří uchazečů,“ uvedla Weronika Kondziolková z personálního portálu džob.cz.
V lednu poptávka po pracovní síle podle ní poroste. Nejhůř se nyní hledá práce v Ústeckém kraji, naopak nejlepší poměr nabídky a poptávky vykazuje již tradičně Praha, v níž na jedno volné pracovní místo připadají tři kandidáti.
Spoléhat jen sám na sebe už nestačí
Pokud má pracovník termínovanou smlouvu s datem vypršení 31. prosince 2012, může si podle Kondziolkové už nyní na Úřadu práce podat žádost o zařazení do evidence zájemců o zaměstnání. Konkurenční výhodu získají ti, kteří se aktivně nabídnou potenciálním zaměstnavatelům na pracovních portálech nebo navštíví zavedenou personální agenturu.
„Je dobré využívat více zdrojů – jak portálů, tak agentur. Portály poskytují hlavně informace o nabídkách práce z jednotlivých poboček Úřadu práce, volného podnikatelského prostředí a soukromé sféry. Seriózní agentury by měly uchazečům poskytnout nejen prostor pro pohovor, ale v rámci něho i poradenský servis a zpětnou vazbu na závěr výběrového řízení,“ míní Kondziolková.
Jak dále upozornila, jen málokterý zprostředkovatel shání vhodné zaměstnání pro konkrétní uchazeče. Postup je v praxi spíše opačný. Na volné pracovní pozice, které inzerují firmy, se dosazují vhodní zaměstnanci.
Může pomoci i videovizitka
Firmy stále více sázejí na inovaci. Hledají u lidí novou energii a neotřelé nápady. Po uchazečích vyžadují alespoň minimální jazykové znalosti a uživatelské ovládání moderních technologií. Díky velké konkurenci si mohou dovolit vybírat.
Proto musí uchazeč zaujmout na první pohled, nadchnout svým přístupem a chutí vykonávat to, co se od něj očekává.
Podle Kondziolkové se lidé mohou při hledání práce prosadit i s pomocí několikasekundových videovizitek, které se při elektronické komunikaci přikládají ke klasickému životopisu.