Hlavní obsah

Chyby, které vás při pohovoru vyřadí ze hry

Právo, kil

Přijímací řízení je bezesporu stresující záležitostí a často o získání či naopak nezískání vysněné práce rozhoduje drobnost.

Foto: Profimedia.cz

Výběr oblečení na přijímací pohovor přizpůsobte pozici, o kterou se ucházíte.

Článek

Pokud nejste „přestupoví rutinéři“, měli byste se proto na pracovní pohovor důkladně připravit. Už to, že projdete prvním sítem k osobnímu pohovoru, vás stojí určité úsilí – je třeba kvalitně zpracovat životopis a motivačním dopisem potenciálního zaměstnavatele zaujmout.

Chlubte se pouze těmi zkušenostmi a schopnostmi, které opravdu máte

Podle Zuzany Lincové, ředitelky pracovního portálu Profesia.cz, je rozhodně užitečné nastudovat si veškeré dostupné informace o společnosti, její firemní kultuře i o pracovní pozici, o kterou se ucházíte.

Poraďte se s internetem

„Nejste-li v daném oboru úplně doma, snažte se získat alespoň rámcový přehled, včetně znalosti výrobků nebo služeb dané firmy a její pozice vůči konkurenci. Nejlepším zdrojem je internet, každá společnost má své webové stránky,“ radí Lincová a dodává: „Nebojte se při pohovoru ptát – prokážete tak svou angažovanost a zájem. Nepokládejte ale zbytečné otázky, namístě je zajímat se o věci, které se týkají přímo dané pracovní pozice.“

Základní pravidla slušnosti

Na pohovor se dostavte včas, příliš velký předstih ale také není žádoucí. Pokud přijdete na poslední chvíli, sami sebe vystresujete a případné zpoždění bude signálem, že se spolehlivostí jste na štíru.

O úspěšnosti často rozhodují zdánlivě podružné věci. „Arogantní chování k recepční, ostatním čekajícím kandidátům, přílišná hlučnost nebo nedostatky v hygieně už diskreditovaly mnoho kandidátů. Jednoznačnou stopku vystaví také nevhodný slovní projev – používání slangových, nebo dokonce vulgárních výrazů, ale i nepřiměřeně emotivní reakce,“ připomíná Lincová.

Důležitý je první dojem

V žádném případě nepodceňujte první dojem, většina personalistů si ho vytvoří během pár minut a nelze ho vzít zpět. Důležitou roli hraje nejen to, co říkáte, ale také, jak to říkáte, tedy přesvědčivost vašeho projevu. Nevystupujte jako hromádka neštěstí, snažte se udržovat oční kontakt a projevte zájem o to, co vám váš protějšek říká.

„Tón hlasu, řeč těla, způsob podání ruky, neverbální komunikace, ale také oblečení – to vše přispívá k celkovému dojmu. Oblečení přizpůsobte pozici, o kterou se ucházíte – měli byste působit vkusně, upraveně a zodpovědně,“ radí Lincová.

Polopravdy nebo lhaní

To, že potřebujete prokázat svou způsobilost pro danou pozici, rozhodně neznamená, že byste si měli pomáhat lží. Chlubte se pouze těmi zkušenostmi a schopnostmi, které opravdu máte. Většinu údajů o pozicích, které jste zastávali, lze ověřit, lež tak vyjde brzy najevo a pořádně vás ztrapní. „Nejsnáze personalista odhalí báchorky týkající se znalosti cizích jazyků. Počítejte s tím, že si vaše znalosti zcela jistě prověří, ať již formou testu, či konverzace,“ připomíná Lincová.

Nevhodné řeči

Zlatým pravidlem přijímacího pohovoru je mluvit pouze o věcech, na které se vás ptají. Začnete-li si s personalistou nezávazně povídat, pravděpodobně prozradíte i skutečnosti, které měly raději zůstat skryty.

Některá témata jsou podle Zuzany Lincové pro první pohovor vysloveně nevhodná. Rozhodně nezačínejte tím, že se zeptáte na výši platu, benefity a odměny, případně proplácení přesčasů. „Na vaši představu mzdového ohodnocení se personalista jistě dříve nebo později zeptá, proto buďte na tuto otázku připraveni. Doporučuji mít povědomí o platové hladině na dané pozici v oboru. Podle našich zkušeností se Češi spíše podceňují – řeknou si o nižší plat, než je zaměstnavatel ochotný nabídnout,“ uvádí Lincová.

Vyvarujte se také pomluv na adresu bývalých zaměstnavatelů nebo šéfů. „Přestože váš hněv může být odůvodněný, budoucí zaměstnavatel snadno může nabýt dojmu, že po nějakém čase budete takto hovořit i o něm,“ uzavírá svá doporučení Zuzana Lincová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám