Hlavní obsah

Poradna: Výpověď ze strany zaměstnance na nemocenské

V dnešní době není ničím neobvyklým změnit svoje zaměstnání. V případě, že zaměstnanec chce ukončit svůj pracovní poměr, není vázán tolika pravidly jako zaměstnavatel. Přesto jsou určité náležitosti, které musí zaměstnanec při podávání výpovědi dodržet.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek
Dobrý den, podala jsem výpověď, i když jsem na nemocenské, a bylo mi zaměstnavatelem sděleno, že nemohu podat výpověď v této době, ale až po skončení nemocenské. Je to pravda? Předem děkuji za odpověď.

Výpověď pracovního poměru od zaměstnance

Na rozdíl od zaměstnavatele, který může dát výpověď pouze v případech uvedených v zákoníku práce a jen v době, kdy zaměstnanec není chráněn před dáním výpovědi, není zaměstnanec v možnosti ukončit svůj pracovní poměr výpovědí nijak omezován.

Zaměstnanec tak může ukončit svůj pracovní poměr výpovědí kdykoli za jeho trvání, a to z jakéhokoli důvodu či bez uvedení důvodu. Výpověď zaměstnance je účinná ihned po jejím doručení zaměstnavateli (jedná se o jednostranný právní úkon). Zaměstnavatel tak nemá možnost výpověď danou zaměstnancem odmítnout.

Výpověď může zaměstnanec doručit osobně nebo poštou. Elektronické doručení je možné pouze se souhlasem zaměstnavatele a za podmínky, že obě strany disponují uznávaným elektronickým podpisem.

I při výpovědi dané zaměstnancem se uplatní výpovědní doba. Její minimální délka jsou dva měsíce. V případě jejího prodloužení musí být stejná pro zaměstnance i zaměstnavatele. Výpovědní doba začíná prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi, pracovní poměr zaměstnance skončí posledním dnem příslušného kalendářního měsíce.

Náležitosti výpovědi

Přestože zákoník práce nesvazuje zaměstnance nadbytečnými povinnostmi při podání výpovědi, určité základní náležitosti stanoví. Výpověď daná zaměstnancem tak musí být písemná a musí být řádně doručena zaměstnavateli. Z výpovědi musí být navíc patrné, kdo ji podává a že se jedná o výpověď pracovního poměru.

Výpověď může zaměstnanec doručit zaměstnavateli osobně nebo poštou. Elektronické doručení je možné pouze se souhlasem zaměstnavatele a za podmínky, že obě strany disponují uznávaným elektronickým podpisem. Na žádost zaměstnance je zaměstnavatel povinen doručení výpovědi potvrdit.

Odstupné

V případě, že výpověď podává zaměstnanec, nenáleží mu žádné odstupné. Pokud se tedy nedohodne se zaměstnavatelem jinak.

Odstupné zaměstnanci nenáleží ani v případě, kdy podá výpověď v době, kdy existuje zákonný důvod, ze kterého by mu zaměstnavatel mohl výpověď dát, a při jehož použití nárok na odstupné jinak vzniká (organizační či zdravotní důvody).

Shrnutí vašeho případu

Zaměstnanec není omezen ani důvody, ani dobou pro podání výpovědi. Za předpokladu, že jste dodržela výše uvedené formální náležitosti výpovědi, je proto vámi podaná výpověď platná a váš pracovní poměr skončí po uplynutí výpovědní doby.

Odpovídal David Borovec z advokátní kanceláře Randl Partners, člen Ius Laboris

Reklama

Související články

Poradna: Nárok na podporu v nezaměstnanosti

Uchazeči o zaměstnání, kteří jsou vedeni na úřadu práce, mají nárok na podporu v nezaměstnanosti. Mohou si k pobírané podpoře v nezaměstnanosti i něco...

Výběr článků

Načítám