Schopnost organizovat skupinu, dojednávat řešení, vcítit se do situace jiných, umět porozumět citům a motivacím, to vše jsou znaky vlastností dětských lídrů z každodenních situací v předškolních zařízeních, zjistila loňská výzkumná sonda Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v mateřských školách.

Vůdcovský potenciál předškoláků

Podle Jana Vody, propagátora výchovy budoucích lídrů na školách a jednoho z expertů České manažerské asociace (ČMA), který se na výzkumné sondě aktivně podílel, mají děti v předškolním věku značný vůdcovský potenciál.

„Člověk se lídrem nerodí, ale díky osvojování si vůdčích dovedností se jím stává,“ zdůrazňuje Voda.

Sonda byla realizována podle modelu Pata Williamse, bývalého hráče americké NBA, který oslovil přes 600 vůdčích osobností amerického veřejného života a získané poznatky zobecnil do pětadvaceti shodných znaků, typických pro úspěšné osobnosti.

Nedoceněné i nerozpoznané dovednosti

Zatímco ve vyspělých zemích se podporou leadershipu již zabývají, vzdělávací systém v ČR je podle Vody nastaven tak, že vůdcovské schopnosti a dovednosti nejsou předmětem pozornosti učitelů dětí v mateřských a základních školách, takže je nerozvíjejí.

„Dětský leadership a jeho systémová podpora jsou v ČR zatím opomíjené téma. Výsledkem absence potřebných pravidel je, že se u dítěte postupem času vůdcovské dovednosti vytrácejí, a přicházíme tak o budoucí lídry, které potřebujeme,“ posteskl si Voda, podle něhož jsou lídrovské dovednosti stále nedoceněné, a možná dokonce ještě nerozpoznané.

Situaci chce změnit Česká manažerská asociace, která podporuje například projekt Hledání výjimečnosti.

„Výchova k leadershipu je nám blízká. Vedle obecného přispívání k rozvoji profesních schopností aktivních manažerů a podpory výjimečných osobností se již řadu let podílíme i na projektu Technické školky orientovaném na rozvoj polytechnických dovedností dětí,“ připomněl Pavel Kafka, prezident ČMA.