Vše začalo v 50. letech ve Spojených státech, kde se domácí či zahraniční zájezdy staly „incentivou“ pro manažery, zaměstnance, obchodní partnery a prodejce společností ve všech hospodářských odvětvích. „Incentivní“ totiž znamená „pobízející“, „vzbuzující motivaci“.

U nás se incentivní turistika začala rozvíjet v 90. letech zejména díky zahraničním společnostem. Ty začaly motivovat české zaměstnance cestami do zahraničí.

V současnosti obliba této turistiky roste a firmy posílají zaměstnance v čím dál větší míře na tento mix dovolené a pracovní cesty do nejrůznějších koutů Čech a Moravy. Mezi nejoblíbenější destinace patří východní část Moravy.

„Lidé potřebují místo, kde mohou tvořit, a nápady potřebují místo, kde mohou růst. Tento region je z hlediska incentivní a kongresové turistiky ideální destinací. Nabízí inspirativní prostředí, krásnou přírodu, adrenalinové výlety i klidná wellness zákoutí. Vyhlášená pohostinnost a krajové speciality pomáhají budovat důležité mezilidské vztahy,“ poznamenala k tomu Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Vzrostla i poptávka po doprovodných programech. „Vsadili jsme na regionální valašská témata. Aktuálně nejpopulárnější jsou kurzy pečení valašských frgálů, oblíbený je i program, při němž si lidé vyzkoušejí různé tradiční činnosti od zpracování dřeva až třeba po přehazování sena,“ doplnil ředitel Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích Tomáš Blabla.

Nejde o teambuilding

Podle průzkumů se podobná cesta na práci zaměstnance projeví nejčastěji zvýšením pracovního nasazení a lepšími prodeji. Dále se uvádí zlepšení morálky, loajality a nakonec i utužení vztahů v kolektivu. Ale pozor, incentiva není teambuilding. Ten se organizuje proto, aby se odhalila povaha, soudržnost a slabá místa týmu.

Incentivní turistika se naopak zaměřuje na komfort a pozitivní prožitek pracovníků, a jako nástroj motivace tak může být vhodnější.

Kupříkladu na právníky může čekat návštěva významných knihoven, vládních budov nebo sídel významných právních společností. Zaměstnanci dopravních společností často míří na exkurze po letišti či na prohlídku hangáru. Nebo nahlédnou do automobilky.

Zaměstnanci stavebních společností absolvují výklad o důležitých světových budovách, jejich odolnosti vůči přírodním vlivům a obecně o charakteristikách, a to přímo na místě, například v USA nebo v Japonsku.

Pracovníci v oblasti IT dostanou příležitost vydat se po stopách společností Facebook, Microsoft nebo Apple, je ale užitečné vidět i informační technologie v rozvojových zemích a zavítat třeba do gigantického call centra v Indii.