„Nejlepší je nehledat chybu u ostatních a nevinit je ze svého neúspěchu, ale pro začátek si položit jednoduchou otázku: co dělají ostatní lépe než já sám,“ radí Surka a dodává, že za drtivou většinu problémů a neshod v kontaktu s kolegy či šéfy si vždy alespoň z části můžeme sami.

Rozhodují činy

Kolegy a šéfy více než slova přesvědčí činy. Kdo se chce v práci blýsknout a ukázat, že má na víc, měl by se podle Surky držet několika pravidel. Neměl by zapomínat dodržovat termíny a domluvené věci. Plusem také obvykle je, když se nabídneme k řešení nepopulárního úkolu.

„Člověk si v práci vždy polepší, když zdolá nepříjemný úkol nebo získá nového zákazníka,“ podotýká Surka.

Marketingový manažer personální agentury Job Leader Czech Michal Havelka souhlasí, že není vhodné svádět chybu na ostatní. Je třeba vždy nejprve hledat chybu u sebe. A upřímně si odpovědět, zda skutečně člověk vykonává to nejlepší a snaží se ze sebe dostat maximum pro prospěch svůj a společnosti.

„Společnost dobře ví, že když bude úspěšný zaměstnanec, bude ona úspěšná také, a to dokážou zaměstnavatelé ocenit,“ tvrdí.

Výřečnost může být výhodou, dle Havelky ale také komplikací. „Je naprostou nutností umět také ve správných chvílích mlčet a pořádně se soustředit na svou práci,“ upozorňuje.

Důvěra je křehká

Ztráta důvěry může přijít rovněž poté, co pracovník něco vyloženě pokazí. Důvěra je věc křehká a těžko se obnovuje.

Pokud člověk udělá nějakou zásadní chybu, pak nezbývá než se omluvit, snažit se věc napravit a ostatní činnosti vykonávat co nejpečlivěji. Podle Havelky je základem si nevymýšlet.

A jaké rady obecně platí pro lidi, kteří chtějí být mezi kolegy oblíbeni? „Naslouchejte druhým, dejte jim najevo, že vás jejich starosti zajímají. Buďte tím, na koho se lidé rádi obracejí pro radu. Pokud je to jen trochu možné, snažte se kolegům pomáhat. Dělejte i věci nad rámec vašich povinností,“ přináší Surka pár tipů.