Například kariéru ve vědě a technice si mladí ve Velké Británii a v Irsku představují nejvíce jako „dělání výzkumu“ (52 procent), „práci v laboratoři“ (47 procent) a „nošení bílého pláště“ (33 procent). Studie zjistila, že tyto stereotypní asociace mají spíše dívky než chlapci.

Výsledky výzkumu byly publikovány v době, kdy společnosti Accenture a Stemettes připravují pořádání každoročních akcí „Dívky a STEM“ (z angl. Science, Technology, Engineering and Mathematics). Ty mají vzbudit zájem dívek o vědu, techniku, technologie a matematiku, s cílem ukázat řadu zajímavých a dostupných povolání v těchto oborech.

Výzkum, provedený mezi více než osmi a půl tisíce mladými lidmi, rodiči a učiteli, odhalil některé z bariér, které dívkám brání, aby se věnovaly předmětům a povoláním v oborech STEM.

Například se zjistilo, že více než třetinu (36 procent) mladých lidí odradilo od studia těchto oborů to, že jim nebylo jasné, jaká povolání tyto předměty představují.

Rodiče technice nefandí

Výzkum rovněž prokázal genderové (související s pohlavím) stereotypy a předsudky, které se vztahují k předmětům STEM. Téměř třetina (32 procent) mladých si myslí, že uvedené předměty si zvolí více chlapců než dívek, protože spíše odpovídají „mužským“ profesím.

Výjimkou je oblast IT. Zájem mladých lidí o informační technologie roste vysokým tempem.Michal Havelka, Job Leader Czech

Kromě toho více než polovina rodičů (52 procent) a učitelů (57 procent) přiznává podvědomé stereotypy v posuzování předpokladů pro obory STEM a více než polovina (54 %) učitelů tvrdí, že znají konkrétní případy, kdy dívky ve škole skončily s předměty z těchto oborů kvůli nátlaku rodičů.

„Ukazuje se, že negativní představy o tom, co obnášejí profese v oborech STEM, mohou mařit zájem mladých lidí, zejména dívek. Musíme jim ukázat, že vzdělávání v technických oborech je může připravit na povolání budoucnosti a otevřít jim dveře k zajímavé kariéře v téměř všech průmyslových odvětvích,“ uvedl Paul Daugherty, ředitel pro technologie a inovace společnosti Accenture.

Technika brzdí kreativitu?

Marketingový manažer personální agentury Job Leader Czech Michal Havelka pro Novinky potvrdil, že zatímco zájem o studium humanitních oborů na vysokých školách rok od roku stoupá, technicky vzdělaných absolventů je nedostatek.

„Obecně se lidé, ať už muži, nebo ženy, do technických oborů příliš nehrnou, zejména kvůli menší možnosti využití vlastní kreativity a nápaditosti. Jsou to obory, kde je zapotřebí nadstandardní preciznost a znalost nespočtu vzorců, definic a řady dalších informací a postupů, které je třeba dodržovat,“ vysvětlil Havelka.

Ačkoli se neustále hovoří o rostoucí potřebě technicky zaměřených pracovníků, jejich ohodnocení stále podle něj není adekvátní.

„Ve většině případů i technicky vzdělaní lidé mají zájem spíše o obchodní pozice. Jdou tedy do firem, kde mají možnost vydělávat díky provizním systémům větší částky,“ upozornil s tím, že výjimkou je oblast IT.

Zájem mladých o informační technologie roste vysokým tempem a každým dnem přibývají volné pracovní pozice napříč sektory, které vyžadují znalosti právě z oblasti informačních technologií.