„V ČR chybějí řidiči prakticky ve všech regionech, problematický je zejména Ústecký, ale i Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj. Je to dáno zejména blízkostí sousedních zemí, kam čeští řidiči odcházejí za prací. Pokud se rozhodnou pro práci v zahraničí, odcházejí do bližších zemí, zejména do NěmeckaRakouska. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes 7000 řidičů ročně,” uvedl marketingový manažer personální agentury Job Leader Czech Michal Havelka.

Podle průzkumu ManpowerGroup jsou řidiči na třetím místě mezi nejhůře obsaditelnými pozicemi.

„Vysoká koncentrace zpracovatelského průmyslu a logistických firem v ČR, zvyšující se mezinárodní výměna zboží a ‚Just in Time' způsob zásobování výrobních firem přinesly obrovský nárůst poptávky po řidičích kamiónů. Zároveň chybí i řidiči autobusové dopravy," řekl šéf marketingu společnosti Jiří Halbrštát.

Just in Time (JIT) je obvykle nepřekládaný anglický termín pro přístup k výrobě. Firmě umožňuje produkovat výrobky v určeném množství a určeném čase dle požadavků zákazníka. Českým ekvivalentem může být „právě včas“.

„Najít řidiče není snadné, a to prakticky do všech oborů, stavebnictví, dálkové či místní dopravy nebo autobusové dopravy,” souhlasila Jitka Součková z Grafton Recruitment.

Sami řidiči nevnímají svoji odměnu jako adekvátní k zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. Platy řidičům sice mírně stoupají, proti zahraničí jsou ale stále velmi nízké.

Zatímco loni činila hodinová minimální mzda v ČR 58,70 Kč, v Německu to bylo v přepočtu 230 korun. Nedostatek řidičů se odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. Řidiči jsou často dopravci nuceni jezdit v rozporu s bezpečnostními a pracovními předpisy. Na nezájem o tyto pozice má podle Havelky vliv i žalostný stav českých silnic a odpočívadel.

Důchod a nezájem mladých

Zhruba sedm tisíc řidičů odchází ročně do důchodu. Mladá generace přitom o tyto pozice nejeví příliš zájem. Třetina českých řidičů je starších 50 let. Mladá generace nestačí řidiče, kteří odcházejí, nahrazovat.

Chybějí nejen samotní zájemci, ale i lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D, tedy s oprávněním řídit kamióny a autobusy. Podíl na nedostatku řidičů kamiónové a autobusové dopravy má i zrušení vojenské služby, kde si řada budoucích řidičů udělala řidičská oprávnění.

Situaci komplikují i stávky dopravců. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují už od října 2015. Poslední ze stávek se konala 6. dubna a postihla zejména Jihomoravský a Olomoucký kraj. [celá zpráva]

„Stávky komplikují nejen dopravu po celé republice, ale i nábor nových zaměstnanců. Na pozice, kde se stávkuje kvůli nízkým platům, se noví uchazeči logicky příliš nehrnou,” podotkl Havelka.

Problémem je podle něj i legislativa, která komplikuje příchod nových pracovních sil ze zahraničí.

„Zatímco dříve se stávalo, že slovenští řidiči hromadně odcházeli pracovat do ČR, nyní se tak děje velmi zřídka. Dopravci se také blíže zajímali o řidiče z balkánských i vzdálenějších zemí. Nyní je na vzestupu požadavek získávání řidičů zejména z Ukrajiny, nicméně tato snaha naráží na složité legislativní podmínky a nezájem české vlády je řešit,” poznamenal Havelka.