„Reference hrají důležitou roli, ať již jde o přesvědčení firem nebo jednotlivých koncových zákazníků. Většina větších i menších zakázek se v dnešní době zadává prostřednictvím tendrů či průzkumů trhu. A právě reference mnohdy patří ke standardním požadavkům těchto výběrových řízení,” vysvětluje Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

Obchodní partneři utvářejí jméno

Vedle přímých zaměstnanců jsou s interním chodem společnosti úzce spojeni také dodavatelé, tedy obchodní partneři. Ti napomáhají vytvářet jak dobré, tak i špatné jméno společnosti. Zákazníka nezajímá výpadek dodavatele, garant kvality je pro něj právě daná firma.

Každá firma také potřebuje kvalitní zaměstnance. V praxi jsou to totiž oni, kteří mezi prvními nosí značku. Musí se tedy nejen s firmou sžít, ale sami ji i reprezentovat.

„Zásadní pro firmu je obklopit se lidmi, kteří si chtějí budovat své vlastní dobré jméno. Nedovolí si pak dělat velké chyby, jednat nečestně, nedodržovat termíny, doručovat průměrnou práci. Pokazili by si tak vedle jména firmy, za kterou jednají, i to vlastní,” popisuje své zkušenosti Bob Tetiva, majitel digitální agentury Brainz.

„Aby vše fungovalo, musí mít firma i její lidi stejnou DNA. Můžete mít špičkové odborníky, ale nebude se jim pracovat dobře, pokud nezapadnou. Výsledkem bude všeobecné zklamání,“ nastiňuje důležitost komunikace ředitelka společnosti Sun marketing Sandra Gligić.

Umění rozchodu

Mít dobré vztahy se svými zaměstnanci je důležité, mnoho firem ale zapomíná i na takzvanou odchodovou politiku. Podle Alice Kubíčkové z právní společnosti LP Legal bývá moment ukončení pracovního vztahu ohniskem nejrůznějších sporů mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

„Pro tyto situace je třeba zaměřit se zejména na vypořádání všech nároků, které vůči sobě mohou strany pracovního poměru mít. V tomto směru je vhodné především vypořádat závazky vzniklé v souvislosti se mzdou, odstupným či případnou náhradou škody. Následně je pak vhodné toto vypořádání veškerých záležitostí společným písemným prohlášením stvrdit,“ dodává.

V životě každé firmy se pravděpodobně objeví moment, který je potenciálním rizikem pro vztah s klienty, zákazníky či zaměstnanci. To nejhorší, co může společnost udělat, je strčit hlavu do písku a přestat komunikovat, nebo dokonce lhát.

„Krizové situace k podnikání patří. Ne vždy jsou způsobeny vlastním pochybením, řešení důsledků ale zůstává stejné. Naše společnost se například spolu s dalšími výrobci osvětlení již několikrát potýkala s falešným uvalením insolvence. Krizová komunikace je tak i v podobných případech nezbytná, jak směrem ke klientům a zaměstnancům, tak k veřejnosti,“ uvádí Daniel Černý ze společnosti Halla.

Profesionalita a diskrétnost

Firma může mít moderní sídlo na výborné adrese, perfektně provedené propagační materiály a prezentovat své výrobky či služby na příslušných výstavách a konferencích. Nicméně to nebude nic platné, pokud základ veškerého počínání, tedy jejich práce, nebude kvalitně odvedena.

„Pokud jde o ochranu důvěrných informací společnosti, je nutné zajistit ochranu informací o klientech, stavu společnosti, konkurentech, případně vizích a záměrech společnosti po dobu aktivního působení zaměstnance u zaměstnavatele. Je také velmi důležité zajistit mlčenlivost i pro případy, kdy zaměstnanec společnost opustí,“ upozorňuje dále Kubíčková.

Zároveň je potřeba mít i dobrou reputaci na internetu. Kdokoli se společností přijde do kontaktu, zadá do vyhledávače její jméno. Proto je životně důležité mít přehledný, dobře použitelný a ideálně responzivní web - to znamená, že správné zobrazení stránky bude kompatibilní pro veškerá zařízení.