Existují i přímo profesní sociální sítě, jako je kupříkladu LinkedIn. „LinkedIn se stal velmi oblíbenou sociální sítí, která se mezinárodně využívá k profesním účelům. Jedná se o jakýsi on-line životopis, ale nabízí toho rozhodně více,“ říká Sandra Gligić, expertka na on-line komunikaci a majitelka společnosti Sun Marketing.

Soukromí zachovat soukromé

Co se týká osobních sociálních sítí, tak opravdu ne každý šéf ocení spousty fotografií uchazeče o zaměstnání z bujarých oslav. Není nutné veškerý potenciálně kompromitující obsah smazat, ale je třeba být ostražitý a omezit si viditelnost příspěvků na síti.

„Je úplně v pořádku, že si zajdete s kamarádem na pivo, nicméně buďte opatrní, co o sobě dáváte vědět cizím lidem. Může vám to ublížit před potenciálním zaměstnavatelem, v jehož očích vaše serióznost klesne,“ radí Alice Kubíčková, partnerka ve společnosti LP Legal.

Stejně tak je dobré, když se zájemce chystá na pohovor, zjistit si o člověku, který jej vede, co nejvíce. I to lze zjistit z jeho profilů na sociálních sítích.

Publikovat životopis on-line

Kdo se necítí na rozesílání desítek zpráv denně, může svůj životopis publikovat na profesních sociálních sítích nebo serverech s nabídkou práce.

Užitečnost daného kroku potvrzuje i Martina Szturc Káňová, HR ředitelka společnosti OKIN BPS. Společnost denně pracuje se sociální síti LinkedIn, neobvyklé není ani hledání na Facebooku.

„Pravidelně vyhledáváme kandidáty také v databázích pracovních portálů. Plusem každého uchazeče je mít v profilu vyplněny reference z předchozích zaměstnání, které nám ho více přiblíží před samotným pozváním na pracovní pohovor,“ vysvětluje Káňová.

Vše se počítá

Pomoci může i založení blogu o oblíbené činnosti, ve které se člověku daří.

A hlavně - při tvorbě veřejného životopisu je potřeba zapomenout na falešnou skromnost. Zahraniční studijní pobyt, jazykové zkoušky, stáže či organizace školní akce, vše se počítá.

„Pro některé zaměstnavatele může být zajímavé i to, že jste během svého studia na vysoké škole doplňovali zboží v supermarketu. Svědčí to o cílevědomosti a pracovitosti. Samozřejmostí je informovat o jazykových zkouškách nebo jazykových pobytech,“ uzavírá Bronislava Chudobová, ředitelka jazykové agentury Skřivánek.