Některé společnosti sází v předvánočním čase na osvědčené klasiky, jiné se snaží být kreativní. Nejčastějším dárkem ale dlouhodobě zůstává láhev vína nebo jiného alkoholu.

Firmy také často partnery obdarovávají vlastními reklamními předměty, ty ale nepatří k nejoblíbenějším. Dalším častým dárkem jsou poukázky, ať už papírové, nebo elektronické.

Nechtěné dárky putují jinam

Trefit se do vkusu obchodních partnerů, známých pouze z krátkých schůzek, bývá těžké. Více než třetina respondentů v průzkumu uvedla, že od svých obchodních partnerů dostává dárky, které jim nevyhovují.

Jen každý desátý respondent je s dárky spokojen vždy, 89 procentům obdarovaných se tedy stává, že se jim dárek nelíbí. Pokud se tak stane, v polovině případů dárek darují někomu jinému. Taková situace ale ke zlepšení obchodních vztahů nepřispívá.

Poukaz na masáž nebo vstupenka do divadla

Některé firmy se proto snaží darovat takové dárky, které dávají obdarovanému svobodu volby. Například dárkové poukázky, které je možné využít v široké síti obchodů nebo na různé služby.

V průzkumu zástupci firem odpovídali i na otázku, jaký dárek od obchodního partnera by jim udělal největší radost. Nejčastěji se objevovaly dárkové poukázky na různé služby a nákupy, vstupenky na kulturní a sportovní akce. Víno, které patří mezi nejčastější dárky obchodním partnerům, je i jedním z nejžádanějších dárků. Musí však být kvalitní.

Naopak reklamní předměty či jiné praktické dárky se mezi odpověďmi příliš často neobjevovaly. „Obchodní partneři by se vzájemně neměli zavalovat nepotřebnými předměty, které se darují dále nebo vyhazují,“ uzavřel Robert Hlaváček ze společnosti Sodexo.