Hlavní obsah

Tipy pro úspěšný start v nové práci

Novinky,

Uchazeč o práci zvládne výběrové řízení, získá nové místo, ale to hlavní ho ještě čeká - první den v novém zaměstnání. Je potřeba se sžít s novými kolegy a s chodem firmy. Na nástup nejen do první, ale i do jakékoli nové práce je dobré se připravit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Důležité je se nepřetvařovat, nesnažit se přehnaně zapůsobit. První dojem sice nemusí být rozhodující, ale nelze jej podceňovat. Lidé si prvotní názor neradi opravují.

Kdo chce, aby s ním byli ostatní spokojeni, aby pro ně byl čitelný, měl by být od začátku svůj. Pokud je někdo negativní bručoun, měl by to říci rovnou a nesnažit se být vtipným bavičem.

Špatný první dojem se nenapravuje snadno

„To, jak se hned první den prezentujete před svými novými kolegy a nadřízenými, může rozhodnout o vaší kariéře na dlouhou dobu, přinejmenším můžete dlouho pracovat na tom, abyste napravili případný negativní první dojem. Proto přijďte včas, nejlépe s mírným předstihem,“ radí Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.

Soustředit se na práci

Než do sebe nováček nasaje kulturu nové firmy a zažité normy chování, koncentrace na práci mu umožní nedělat chyby v osobní komunikaci.

„Pokud něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat,“ připomíná Lincová s tím, že ptát se na některé věci opakovaně ale také není úplně vhodné.

Plnění slibů se může zdát jako triviální rada, ne pro každého je to však samozřejmostí. Pouhé předstírání činnosti se opravdu nemusí vyplatit.

Přiznat případnou chybu

Nikdo není neomylný, zvláště ze začátku se nepodaří vše. Když už k nějakému pochybení dojde, opravdu se nedoporučuje zatloukat. Jestliže se na pochybení později přijde, ocitne se „viník“ v mnohem trapnější situaci, než kdyby svou chybu přiznal rovnou.

Užitečné je využít zkušební dobu i pro sebe, aby daný člověk zjistil, zda se mu nově získaná práce líbí, vyhovuje mu kolektiv a kultura firmy, do které nastoupil.

Nesrovnávat s minulou prací

Základem je vždy komunikace. Nikoli ale hned od začátku kritizovat, i přes zkušenosti v oboru. I proto se hodí nesrovnávat s minulým zaměstnáním.

„Na svůj případný start ve firmě myslete už ve finále výběrového řízení. Nebojte se zeptat již při pohovoru, které konkrétní úkoly budou vaší pracovní náplní, a co se od vás očekává. Předejdete mnoha problémům a rozčarování po nástupu. Pokud jste tak neudělali již před pracovním pohovorem, a že byste měli, zjistěte si o dané společnosti co nejvíce,“ doplňuje Lincová.

Reklama

Související články

Lokalita je při hledání práce důležitá

Rozhodujícím faktorem při výběru zaměstnavatele je pro 80 procent lidí pracujících v hlavním městě lokalita kanceláří. Naprostá většina zaměstnanců dává...

Rodinné firmy přebírá mladá generace

Dvě třetiny rodinných firem hodlají v následujících pěti letech předat podnik mladší generaci. Řada firem je již plně v procesu mezigenerační výměny. Ačkoliv...

Výběr článků

Načítám