Edelman Trust Barometr zkoumá míru důvěry veřejnosti v média, nevládní organizace a firmy ve 27 zemích světa již šestnáctým rokem.

Doplňující průzkum v České republice byl proveden již počtvrté a stejně jako v minulosti se na něm podílela agentura AMI Communications ve spolupráci se společností STEM/MARK.

Za firmy mluví spokojení zákazníci

Výsledky průzkumu potvrzují, že rozhodnutí spotřebitele ovlivňuje stále více jiný spotřebitel, respektive „osoba, jako jsem já“, a odborníci či experti naopak o svoji výlučnou pozici postupně přicházejí.

„To, že za firmy mluví spokojení zákazníci, je sice trochu marketingové klišé, ale nikdy to paradoxně nebyla větší pravda než nyní. Všechny recenze e-shopů, sociální sítě a diskusní fóra udělaly ze zákazníka velmi vlivný prvek a jeho zkušenosti věří téměř dvě třetiny ostatních spotřebitelů,“ komentuje výsledky průzkumu Milan Hejl, řídící partner společnosti AMI Communications.

Úloha řadových zaměstnanců

Meziročně posílila také důvěra ve vedení firem, v zahraničí pak o něco výrazněji než v tuzemsku. V otázce prezentace firmy však mají stále významnější úlohu řadoví zaměstnanci. Ti si nejen „stojí“ lépe, ale jsou spolu se spotřebiteli i největšími skokany v otázce důvěry veřejnosti.

„Firmy toho musí chytře využít a zaměstnance do komunikace a budování firemní značky aktivně zapojit. V době, kdy většina firem bojuje o dobré lidi, je třeba intenzivně pracovat se zaměstnanci tak, aby podporovali firemní sdělení,“ zdůrazňuje Hejl.