Hlavní obsah

Teroru na pracovišti lze zabránit

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Návod, jak účinně zamezit výskytu šikany na pracovišti, zřejmě neexistuje. Je však možné jejímu výskytu předcházet, případně jej značně omezit. Každá firma by měla mít své předpisy chování na pracovišti, které by měli zaměstnanci dodržovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Pravidla mohou být i obecně uplatnitelná na většině pracovišť. Pro prostředky rafinované šikany na pracovišti hraničící s psychickým terorem se vžil anglický termín mobbing.

1) Pravidla chování zaměstnanců na pracovišti ve vztahu k ostatním

Každému zaměstnavateli lze doporučit, aby ve vztahu k zaměstnancům srozumitelně definoval pravidla firemní kultury, pravidla etiky a chování na pracovišti, která od nich očekává. Rovněž mohou tato pravidla obsahovat vysvětlení již netolerovaného jednání s dodatkem, co to pro dotyčnou osobu znamená.

„Všechna tato opatření spadají do tzv. legal compliance – širšího souboru systematických procedur, které by měly být součástí politiky každé obchodní korporace. Pokud je compliance jasně nastaveno a průběžně upravováno, znatelně se snižuje riziko konfliktů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, případně mezi zaměstnanci navzájem,” popisuje Alice Kubíčková z advokátní kanceláře LP Legal.

2) Využití služeb zkušeného personalisty

Dalším účinným prostředkem v prevenci mobbingu je využití zkušeností personalisty při výběru zaměstnance. Ten již během pohovoru může snadno odhalit rizikové faktory v chování uchazeče o práci, jeho sklony k agresivitě a konfliktům.

3) Pravidelná komunikace se zaměstnanci

Noví zaměstnanci by měli mít podporu ze strany zaměstnavatele při začleňování do kolektivu tak, aby nedocházelo k možnosti vzniku nezdravého pracovního prostředí. Kubíčková doporučuje i anonymní dotazníky.

„Tím dochází ke zlepšení komunikace mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem, lze tak snadněji identifikovat případy šikany a nežádoucího chování na pracovišti,” dodává.

4) Zajímat se o to, co se ve společnosti děje

Zaměstnavatel by se měl soustavně zajímat o to, co se děje na pracovišti, problémy řešit a přispívat k vytvoření přátelské atmosféry na pracovišti, což přirozeně vede ke zvýšení produktivity a efektivity práce.

5) Postih původce šikany

Zaměstnavatelům, kteří zjistí, že někdo z jejich podřízených či zaměstnanců šikanuje svého kolegu, se doporučuje okamžitě jednat a dotyčného s nastalou situací konfrontovat.

„Dejte mu jasně najevo, že toto chování není tolerováno, a učiňte opatření. V opačném případě vám hrozí nejen rozklad týmu, ale i žaloba a ztráta reputace,“ uzavírá Kubíčková.

Reklama

Výběr článků

Načítám