Vyplývá to z celostátního průzkumu „Barometr mezi studenty 4., 5. a 6. ročníků lékařských fakult v České republice“, který uspořádala organizace HealthCare Institute mezi studenty v listopadu loňského roku. V rámci tohoto průzkumu byli osloveni studenti devíti lékařských fakult v České republice.

Zpětná vazba pro vedení

„Kvůli k tlaku na české zdravotnictví a jeho personálnímu zajištění jsme se v loňském roce rozhodli realizovat pilotní ročník průzkumu mezi studenty lékařských fakult, abychom zjistili, jak vnímají budoucí lékaři a lékařky současnou situaci na trhu práce, a zároveň jaké jsou jejich vyhlídky do budoucnosti. Věříme, že získaná data z celostátního průzkumu mohou sloužit například jako konstruktivní zpětná vazba pro lékařské fakulty a také pro vedení nemocnic,“ uvedl Daniel Vavřina, zakladatel organizace HealthCare Institute, o. p. s.

Nemocnice mění přístup

Vzhledem k tomu, že studenti v rámci průzkumu při volbě zaměstnavatele nejčastěji uváděli jako preference pracovní kolektiv a plat, je podle Vavřiny důležité se zaměřit na oslovování mladých lékařů prostřednictvím atraktivnější personální politiky. „V současnosti můžeme sledovat pozitivní trend, kdy se nemocnice a zřizovatelé začínají osmělovat a aplikují aktivnější personální politiku směrem k mladým budoucím lékařům,“ dodal Vavřina.

Zdůraznit výhody profese

Podle Michala Čarvaše, předsedy představenstva Nemocnice Prachatice, by bylo na místě, aby stát, resp. ministerstvo zdravotnictví zahájily propagační kampaň zacílenou na studenty posledních ročníků základních škol a na středoškoláky. „Je třeba zdůraznit výhody ve volbě budoucího povolání (lékař, zdravotní sestra), a to nikoli pouze vyšší finanční ohodnocení, ale i jistotu uplatnění na trhu práce, společenské uznání a další,“ zdůraznil Čarvaš.

Práce v zahraničí je „módní“

Negativní kampaň ohledně nedostatku personálu v českých nemocnicích a pomalého zvyšování mezd v kombinaci s pozitivní kampaní zahraničních nemocnic lákajících naše absolventy má podle jeho názoru za následek, že je „moderní“ či „módní“ jít do zahraničí. Negativní pracovní zkušenosti, které to s sebou nese, jako například obdobné množství přesčasů, postavení cizince z východu ve společnosti a další, už se však v kampani neobjevují.

„Prosadit se jako lékař v zahraničí lze, podobně jako v jakémkoli jiném oboru či ve sportu, ale je to možné s velkou pílí, nasazením a jen pro ty nejlepší,“ připomíná Michal Čarvaš.