Článek
Kraj má v letošním rozpočtu vymezeno na podporu letectví 30 miliónů korun, Brno poloviční částku. Návrh podpořilo 49 krajských zastupitelů, celkem jich má kraj 65.
Jihomoravská rozvojová společnost vznikla z Jihomoravské sportovní, kterou kraj v minulosti založil pro pořádání Grand Prix. Protože ale závody bude pořádat nový spolek města a kraje, Jihomoravská sportovní neměla využití. Proto se přetransformovala pro jiné účely.
Kraj to nic nestálo
Podle Haška by měla společnost jednat s leteckými přepravci a segmentem cestovního ruchu, což by mělo vést ke zvýšení počtu leteckých spojení na jižní Moravu.
„Kraj založení firmy nestálo ani korunu, protože v minulosti vložil milión korun do Jihomoravské sportovní. Nyní získáme zpět půl miliónu, protože druhým vlastníkem podílu bude Letiště Brno,” řekl.
K zapojení osloví i Brno, které podobnou firmu chtělo založit. „Pokud by město založilo společnost, v níž by nakonec mělo méně než 51 procent, hrálo by v ní nedůstojnou roli. Na směřování by nemělo rozhodující vliv. I v kontextu obav z nedovolené veřejné podpory se proto při prověřování všech možností zvažuje od původního záměru ustoupit," sdělila Zuzana Taušová z tiskového oddělení brněnského magistrátu.
Primátor na vstup do společnosti nahlíží skepticky
Taušová dodala, že se nic nemění na tom, že je v rozpočtu města na letošní rok 15 miliónů korun určeno na podporu leteckého spojení z Brna. Primátor Brna Petr Vokřál (ANO) se na zapojení Brna příliš optimisticky nedívá.
„Pokud bychom neměli kontrolu nad prostředky, které do takové společnosti vložíme, nepřipadne mi šťastné, abychom do ní vstupovali. Být v minoritní pozici je pro nás riziko. Jednodušší a transparentnější je pro nás poukázat tyto peníze prostřednictvím reklamy a marketingu,” uvedl.
Podle Haška není důvod k obavám, že by nastala chyba v investování veřejných peněz. Kraj věc konzultoval s antimonopolním úřadem a jeho prostřednictvím i s Evropskou komisí tak, aby žádný problém v souvislosti s veřejnou podporou nenastal.
Brněnské letiště je druhé největší v zemi. Loni odbavilo skoro 470 tisíc cestujících. Letadla z Brna létají například do Londýna nebo nizozemského Eindhovenu. Na konci loňského roku přibyla pravidelná linka do Mnichova. U charterových letů byl loni největší zájem o letovisko Antalya v Turecku, bulharský Burgas a řecký Heraklion.