České firmy celkově rozšiřují nabídku zaměstnaneckých benefitů a nabízejí jich v průměru o dva více než v roce 2014. Zatímco ale v loňském roce nebyl mezi regiony co do počtu poskytovaných benefitů rozdíl, letos se již nabídka liší.

Motivace cílí na určité profese

„Firmy se stále častěji potýkají s nedostatkem vhodných zaměstnanců, často chybí v konkrétních regionech určité profesní skupiny. Motivační programy, jako třeba nabídka zaměstnaneckých výhod, se proto začínají více přizpůsobovat aktuálním potřebám místního trhu práce a rozšiřují se tak, aby nalákaly vhodné kandidáty,“ vysvětluje Tomáš Nidetzký, generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti.

S nejširší nabídkou se zaměstnanci setkávají na Moravě, kde jim společnosti poskytují v průměru třináct benefitů. Překvapivé jsou naopak výsledky průzkumu v Praze, kde firmy nabízejí jen deset výhod. „Důvodem mohou být celkově lepší platové podmínky, stejně jako jiné formy motivace zaměstnanců, třeba kariérní růst,“ dodává viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost Radek Špicar.

Rozdíly i v částkách

Rozdíly lze pozorovat nejen v počtu výhod, ale také v částkách, které firmy za své zaměstnance na benefitech utratí. Průměrné celorepublikové výdaje odpovídají 10–15 tisícům na řadového zaměstnance a nižší management, 15–20 tisícům pro střední management a mezi 20–30 tisíci korun pro vrcholový management. „Výdaje musíme posuzovat s ohledem na základní mzdu. Je zřejmé, že u řadového zaměstnance je hodnota poskytovaného benefitu v poměru k základnímu platu vyšší než u člena nejvyššího managementu,“ upřesňuje Nidetzký.

Řediteli auto, zaměstnanci 13. plat

Pozice zaměstnanců se odráží také ve složení nabízených benefitů. Mezi typicky manažerské benefity patří mobilní telefon a auto – na auto jako benefit dosáhne jen 8 % řadových zaměstnanců proti 88 % top managementu, u mobilního telefonu jsou podíly 42 % a 87 %.

„Velmi zajímavé je rozdělení nabídky u pojistných produktů. V minulosti měli nárok na pojistné produkty jen manažeři v rámci tzv. manažerských pojistek. Výsledky průzkumu ukázaly, že dlouhodobé benefity jsou dnes nabízeny ve společnostech rovnoměrně, což může souviset s potřebou firem získat a dlouhodobě motivovat stále více ceněné specialisty,“ doplňuje Tomáš Nidetzký.