S oživením ekonomiky rostou požadavky výrobců a prodejců na přepravu zboží. Přepravci se tomu snaží přizpůsobit, ale vlivem nedostatku řidičů na trhu dochází k situaci, že dopravci mají dostatečnou kapacitu vozů, které ale nemá kdo řídit. Nejedná se přitom o jednorázový výkyv, ale o dlouhodobý problém, který meziročně narůstá o desítky procent.

Potřeba roste o desítky procent ročně

Například poptávka po řidičích podle společných údajů Profesia.cz a MPSV meziročně vzrostla v roce 2013 o 56 %, v roce 2014 o 89 % a letošní čísla (zatím 39 %) další růst dále potvrzují. Pro zajímavost pokles zájmu o práci řidiče činil (po mírném (9%) růstu v roce 2013, který však zdaleka nepokryl potřebu) v roce 2014 třicet jedna procent a letos zatím třiadvacet procent. Nůžky se nadále rozevírají.

Odpovědnost velká, peněz málo

„Profesionálních řidičů již několik let ubývá,“ konstatuje ředitelka portálu Profesia.cz Zuzana Lincová. „Problém vidíme především v tom, že školy dnes nevychovávají absolventy, kteří by měli schopnosti a chuť se této profesi věnovat. Důvodem tohoto stavu je především nízká odměna za vysokou odpovědnost. Nepomáhá ani mírný nárůst platů, k němuž v uplynulých letech došlo,“ dodává Lincová.

V zahraničí platí líp

Řidiči nevnímají stávající mzdy jako relevantní odměnu za zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. Navíc mnoho českých řidičů najde práci u německých a rakouských firem, které také řeší nedostatek této profese na trhu, a navíc nabízejí lepší platové podmínky a řadu dalších výhod.

Nespokojenost profesionálních řidičů s platovým ohodnocením, zejména v oblasti veřejné dopravy, se také často promítá do protestů a stávek řidičů. Podle statistik ministerstva práce a sociálních věcí dosahuje hrubá mzda řidičů MHD 26 952 Kč, u dálkové dopravy pak 21 879 Kč. U kamionové dopravy si řidiči dle dostupných informací mohou přijít až na 30 000 Kč.