Odborníci tvrdí, že dobrým obchodníkem může být jen člověk, kterého práce baví, a který věří tomu, co prodává. Snaha prodat za každou cenu znakem dobrého obchodníka rozhodně není.

Získat nového klienta je mnohem dražší

„Když se nebudete snažit klientovi skutečně pomoci, už se k vám znovu nevrátí. A získat nového klienta je mnohonásobně těžší a dražší než si udržet toho stávajícího. To je jedno ze základních pravidel úspěšného obchodu,“ říká Jan Křivka, personální ředitel skupiny Citfin.

Získat nového klienta je mnohonásobně těžší a dražší než si udržet toho stávajícího Jan Křivka, Citfin

Dobrý obchodník musí, podle jeho slov, znát potřeby svých klientů a dívat se na problémy jejich očima. Jen tak jim pomůže najít to správné řešení „ušité na míru“. „Musí ale také dokonale rozumět tomu, co prodává a co nabízí konkurence,“ dodává Křivka.

Neúspěchům se nevyhnete

Profese obchodníka není vhodná pro každého. Pokud se bojíte komunikovat s cizími lidmi, jste uzavření a stydliví, raději zvolte jinou kariéru. Nesmíte se také nechat odradit neúspěchem, protože ten určitě přijde.

„Obava z neúspěchu je jedním z hnacích motorů našeho vlastního úsilí a do určité míry může být prospěšná. Výše této míry závisí na konkrétním jedinci a na jeho schopnosti pracovat pod tlakem – někomu výkonnost krátkodobě roste, jinému klesá,“ říká Křivka.

„Další důležitou kompetencí úspěšného obchodníka je sebejistota a pevná víra v úspěch,“ připomíná Jakub Lisner, specialista náboru obchodníků v Raiffeisen stavební spořitelně, který za základ úspěchu považuje dobrý tým, pohodu na pracovišti a jasné stanovení pravidel a cílů.

Pohyblivá složka není pro lenochy

Jedním z důležitých aspektů práce obchodníka je vícesložkový systém odměňování. Ten může být pro někoho výhodou a pro jiného naopak představuje nepřekonatelný problém. Výše mzdy totiž závisí přímo úměrně na vynaloženém úsilí, proto práce obchodníka není vhodná pro ty, kdo se chtějí jen někam „zašít“ a mít svůj klid. Naopak energičtí a do práce zapálení prodejci si tento systém pochvalují, protože je pro ně finančně výhodnější a více je motivuje.

„Chcete-li být obchodníkem, musíte počítat s tím, že fixní mzda nebude jedinou složkou vaší mzdy, a že ty opravdu velké peníze přicházejí až s vašimi vlastními dlouhodobými výsledky,“ zdůrazňuje Jan Křivka.

Kvalitních prodejců je nedostatek

Vysoká nezaměstnanost přiměla lidi vážit si dobré práce a více se snažit si ji udržet. Klesá tak míra fluktuace. Na druhou stranu personalisté pozorují trend určité dezorientace. Zejména lidé hledající práci delší čas podléhají stresu, bezhlavě a hromadně rozesílají své životopisy na všechny strany a přestávají se v oslovených potenciálních zaměstnavatelích orientovat.

„Vede to k situacím, kdy na pohovor přijde uchazeč o práci, který, byť jsme mu předem prostřednictvím zvacího e-mailu předali řadu informací, přesto dorazí na setkání zoufale nepřipraven. Už se mi stalo, že dotyčný ani nevěděl, o jakou práci se přišel ucházet, “ popisuje paradoxní situaci Jan Křivka.

Umět prodat sebe sama

Přes dlouhodobě vysokou míru nezaměstnanosti je podle něj na trhu práce stále zoufale málo skutečně kvalitních kandidátů. Nábor tak v mnoha firmách probíhá také na doporučení stávajících zaměstnanců, kteří za tip na úspěšného kandidáta dostávají nezanedbatelnou finanční odměnu.

Jak se tedy správně prezentovat, ucházíte-li se o místo obchodníka? „Musíte být především schopni přesvědčit potencionálního zaměstnavatele, že se o tuto práci skutečně zajímáte, jste si vědomi všech výhod i nevýhod profese a umíte prodat své znalosti a schopnosti,“ říká Jakub Lisner.

Každý začátek je těžký

Pokud si nejste stoprocentně jisti svými obchodními dovednostmi nebo neznáte dopodrobna produkty, které máte nabízet, nemusíte ještě házet flintu do žita. V každé dobré firmě projdete sérií školení, kde vás vše potřebné naučí.

O pozici obchodního zástupce se můžete ucházet i jako čerstvý absolvent. „Devizový trh nebyl vůbec mým oborem. Měla jsem po škole sice lepší ekonomický přehled, dostatečné vzdělání, ale chyběly mi zkušenosti z praxe. Na začátku jsem ocenila velmi podrobné zaškolení o nabízených produktech, komunikaci a prodejních dovednostech,“ přibližuje své zkušenosti Iveta Kováčová z Citfinu. Zájemcům vzkazuje:

„Pokud uvidíte inzerát na obchodnickou pozici, který vás zaujme, neváhejte a zkuste to. Dostanete příležitost ukázat své schopnosti a možnost vydělat si zajímavé peníze.“