Článek
V ekonomicky dobrých časech bývají pro studenty otevřené nejen pracovní pozice, ale i stáže, praxe a intershipy. Čím více se však zhoršuje makroekonomická situace, tím méně příležitostí studenti a absolventi dostávají. Recese, kterou v České republice sledujeme, se odrazila i do počtu pracovních nabídek pro absolventy.
Počet absolventů VŠ se ztrojnásobil
Zatímco v posledních 5 letech můžeme díky slabším ročníkům sledovat klesající počet absolventů středoškolského vzdělání řádově o 10 procent, počet studentů vysokých škol se od roku 2001 zdvojnásobil na úroveň 400 000 a při rozdělení na bakalářské a magisterské studium se počet vysokoškoláků dokonce ztrojnásobil.
Mluví se o „ztracené generaci"
„Pracovní trh nezvládá absorbovat velký nárůst absolventů nejen v České republice, celosvětově se mluví o ztracené generaci mladých lidí, kteří neměli šanci se zaměstnat. Kromě počtu je velkým problémem nesoulad ve studijních oborech a potřebách trhu práce. Evropa volá po technických oborech, v důsledku stárnutí populace bude i velká poptávka po sociální a zdravotní péči.“ uvedla Kateřina Jaroňová z pracovního portálu Profesia.cz.
Chybí pracovní návyky i znalosti
Personalisté na otázku, jak jsou spokojeni s úrovní absolventů za poslední rok, nejčastěji odpovídali, že jim chybí pracovní návyky (50%) a odborné znalosti (25%). Sedmnáct procent dotázaných uvedlo, že absolventi mají vysoká mzdová a kariérní očekávání. Osm procent společností je se současnými absolventy velmi spokojeno.
Nejvíce absolventů vstřebá administrativa
Podíváme-li se na jednotlivé obory a ochotu zaměstnávat absolventy střední školy s maturitou, nejotevřenější je administrativa, kde je polovina nabídek vhodná pro uchazeče bez praxe. Následují obory zákaznická podpora (47%) a pojišťovnictví (44%). Společnosti však hledaly středoškoláky i na pomocné práce.
Absolventi vysokých škol mohli najít nejčastěji podobné nabídky jako středoškoláci, konkrétně v administrativě, v informačních technologiích nebo v obchodě.
Struktura nabídek, která je velmi podobná jako u středoškoláků, dokazuje, že firmy obsazují absolventy obory, kde je buď nedostatek pracovní síly na trhu, nebo kde není vzdělání důležité.
„Ohlédneme-li se za vybranými obory, které by odpovídaly vysokoškolskému vzdělání, šance uplatnit se pro absolventy v daném oboru výrazně klesá – automobilový průmysl 14 % nabídek, marketing a reklama 13% nabídek, chemický průmysl nebo farmacie 12% nabídek, technika a rozvoj 11% nabídek, management dokonce jen 4%,“ uvedla Kateřina Jaroňová.