„Oproti minulým letům letos celkový zájem studentů o podnikání mírně poklesl. Na technických oborech je však situace jiná. Rozvoj technologií způsobuje, že v rámci technických oborů zájem o podnikání naopak průběžně roste,“ říká Martin Kešner, zakladatel soutěže Nápad roku, která se snaží pomáhat studentům i lidem z řad široké veřejnosti v jejich podnikatelských začátcích.

Téměř polovina techniků chce podnikat

Podíl studentů, kteří při studiu podnikají, je pouze zlomkem těch, kteří by chtěli podnikat po dokončení studia. Například na ekonomických oborech aktuálně podniká 11 procent studentů, po škole by jich ale chtělo podnikat 38 procent – tedy více než třikrát tolik. Na technických oborech aktuálně podniká 21 procent studentů, po škole se podnikání chce věnovat 46 procent – tedy více než dvojnásobek.

Odkládání podnikatelských aktivit až na konec studia je přitom podle Kešnera jedním z důvodů, proč se studenti do podnikání nakonec nepustí vůbec.

Úspěšní podnikají už během studia

„Studenti si často mylně myslí, že ideální doba pro zahájení podnikání nastává až po ukončení studia. V praxi je však tomu spíše naopak. Převážná část úspěšných podnikatelů začala realizovat své nápady již během studia na škole, kdy ještě nebyli tolik zatíženi finančními či jinými závazky a mohli si dovolit snáze podstoupit různá rizika,“ říká Martin Kešner.

Chuť do podnikání brzdí finance

Vůbec nejčastějším důvodem, proč tolik studentů s podnikáním otálí, je podle výsledků průzkumu nedostatek finančních prostředků. V začátcích podnikání by se jim také hodil mentoring od zkušeného podnikatele či investora. Zajímavostí je, že oproti minulosti přestává být důležitý fyzický prostor pro podnikání. Při startu podnikání ho považuje za důležitý jen pět procent studentů.

Podle průzkumu podnikání studentů značně ovlivňuje i slabá podpora ze strany samotných škol. Podporu univerzity cítí jen 29 procent studentů. Naopak 35 procent si myslí, že školy podnikání nepodporují vůbec.

Pomoc nabízí soutěž Nápad roku

Studenti i lidé z řad široké veřejnosti, kteří mají na papíře nebo ve fázi rozjezdu zajímavý nápad na podnikání, se letos mohou již pošesté přihlásit do soutěže Vodafone Nápad roku 2013. Ta odstartovala na začátku dubna a vedle finančních i věcných odměn nabízí možnost získat investici až pět milionů korun. Každý přihlášený projekt obdrží zpětnou vazbu od zkušených podnikatelů a investorů.

Přihlášky je možné posílat až do 10. května 2013 prostřednictvím webu www.napadroku.cz. Přihlásit se může každý, jehož nápad či projekt není realizován déle jak dva roky. Vyhlášení výsledků šestého ročníku soutěže proběhne 5. června 2013.