„Technologický boom otevřel mnoho sítí a přinesl specifické komerční příležitosti. Jednou z výhod navazování kontaktů on-line je šance napojit se na širokou mezinárodní základnu znalostí,“ říká Jon Hill, country manager z personální agentury Hays Česká republika.

Hrozí ztráta lidského kontaktu

Přesun větší části obchodní komunikace k on-line formě však podle něj vede k nebezpečí vytváření statické pracovní síly, jejíž členové ztrácejí sebejistou, dynamiku a přicházejí o vedlejší přínos lidského kontaktu.„V ekonomice založené na znalostech nelze osobní kontakt s ostatními opomíjet,“ zdůrazňuje Jon Hill.

Podle Hilla by e-mail neměl nahrazovat mezilidský kontakt a společnosti by měly rozvíjet „měkké“ dovednosti svých zaměstnanců, protože díky nim mohou mnoho získat, ať v rámci organizace, nebo navenek.

Osobní kontakt je nenahraditelný

„Personál, který je izolován komunikací prostřednictvím e-mailu, může ohrozit konkurenceschopnost zaměstnavatele, takže nabídka školení networkingu může být přínosem pro společnost i dané jednotlivce,“ tvrdí Hill.

Představovat se druhým prostřednictvím komunikačních technologií je určitě dobrým začátkem, ale profesionální vztahy se často utužují až osobním kontaktem. „Chcete-li, aby váš podnik uspěl, budete se muset s lidmi, o které stojíte jako o klienty či zaměstnance, setkat dřív nebo později osobně,“ připomíná Jon Hill.