Do Centra podpory inovací při Vysoké škole báňské – Technické univerzitě (VŠB – TU) v Ostravě-Porubě zavítala více než stovka dětí sedmých a osmých tříd základních škol Moravskoslezského kraje. Zástupcům firem v regionu nabízely své vynálezy.

Nápad převzali z Holandska

Nápad dát dětem možnost vymýšlet inovace či zcela nové produkty vznikl v Nizozemsku.

„Zakoupili jsme licenci, která nám umožnuje pořádat takzvanou Třídu vynálezců, což je program, při kterém lektoři VŠB – TU Ostrava vyjíždějí do škol po celém kraji a rozvíjejí v dětech technické dovednosti. Žáci se pokoušejí na svět dívat očima technika a následně vynálezce. Zkoušejí přijít na to, co ještě nebylo vynalezeno, co by jim zpříjemnilo život. Mohou to být malé věci, které se pak snaží rozpracovat a v neposlední řadě prodat. A k tomu slouží Tržiště nápadů, které se na naší škole koná podruhé,“ uvedla Klára Janoušková z VŠB – TU Ostrava.

Novinku, která by měla pomáhat nevidomým, představili v Ostravě například školáci ze 6. ZŠ ve Frýdku-Místku. „Hůl pracuje díky čidlu, které snímá překážky, informace přenese do srdce hole a ta začne vibrovat. K holi patří také dálkové ovládání, díky němuž může nevidomý svou hůl, v případě, že ji ztratí, zase najít,“ popsal školák Jiří Buchta.

Pomoci děti „nasměrovat“

Pozorně procházel a dlouze o nápadech s dětmi diskutoval ředitel ostravského superpočítačového centra IT4Innovations Martin Palkovič.

„Hodně nápadů je inspirovaných věcmi, které už existují. Je tu například několik mobilních aplikací, které by studenti rádi dělali, je tu spousta vylepšení třeba pro tablety. Tato akce má perspektivu a má smysl sledovat, jak děti a studenti přemýšlejí a kam směřují,“ sdělil Právu Palkovič.

Pro budoucí vynálezce přidal i jedno podstatné doporučení: „Je potřeba děti trochu nasměrovat. Například dost málo přemýšlejí nad tím, jak své nápady technicky realizovat.“ Kdo to podle něj dokáže, může uspět a nápad dotáhnout až k realizaci.

Praktické nápady mají šanci ve výrobě

„Vítěze určují velcí zaměstnavatelé v regionu. Je důležité, aby nápady našly praktické využití. Pokud tomu tak je, je možné, že se dětské nápady dostanou až do výroby. Například v Nizozemsku už se některé nápady realizují. Jedním z příkladů je deštník, který se ve větru nezlomí, ani neulétne,“ popsala Janoušková.