Pitná voda na každém pracovišti je přitom naprostým minimem. Vyžaduje ji nařízení vlády z roku 2007. Jde nejen o dodržování pitného režimu, ale také o případy, kdy se zaměstnanec zraní a je třeba poskytnout první pomoc – například při poleptání chemikáliemi.

V horkých provozech, jako jsou například slévárny, pak musí zaměstnavatel zajistit takzvané ochranné nápoje. Jenže horkými se při venkovních teplotách kolem 35 stupňů, jaké jsme donedávna zažívali, stávají prakticky veškerá pracoviště. Snad s výjimkou mrazíren.

Co je vlastně horký provoz?

„Nárok na ochranný nápoj mají například zaměstnanci pracující na venkovních pracovištích, kdy teplota měřená ve stínu přesáhne mezi 10. a 17. hodinou 26 °C, na pracovištích, kde vlhkost vzduch přesahuje 70 %, či jiní zaměstnanci, u kterých dojde za osmihodinovou směnu ke ztrátě tekutin z organismu potem a dýcháním v množství přesahujícím 1,25 litru,“ vysvětluje Nataša Randlová, odbornice na pracovní právo z advokátní kanceláře Randl Partners.

„Náhrada za ztrátu tekutin poskytovaná v podobě ochranného nápoje musí pokrýt alespoň 70 procent ztracené tekutiny, pokud tedy zaměstnanec pracující v takzvaném horkém provozu, například výrobní hale, za směnu ztratí z těla tři litry vody, je zaměstnavatel povinen mu poskytnout alespoň 2,1 litru ochranného nápoje,“ upřesňuje Randlová.

Pivo na radu lékaře

Seznam vhodných ochranných nápojů by podle ní měl zaměstnavatel sestavit po dohodě s lékařem, který pro něj zajišťuje závodní preventivní péči. Tyto nápoje mohou, nejedná-li se o mladistvého zaměstnance, obsahovat i nízký stupeň alkoholu (do 1 %), tedy např. nízkostupňové pivo je v horkých provozech povoleno. Jaký ochranný nápoj je nejvhodnější (co do obsahu vitamínů, minerálů, cukru apod.) či v jaké teplotě má být podáván, by opět měl určit zaměstnavatel spolu s lékařem závodní preventivní péče.

Pivo prý vyvinuly a do dnešní podoby šlechtily ženy

Ilustrační foto

FOTO: fotobanka Profimedia

Nepříznivý vliv horka na zaměstnance může zaměstnavatel snižovat i s pomocí dalších opatření. Patří sem třeba slunečníky, větráky, klimatizace, nebo i ochlazování vodou, které se obvykle používá spíš na letních hudebních festivalech.

Jak vyhovět zákonu a trumfnout konkurenci

Fantazii zaměstnavatelů se ale meze nekladou. Většina z nich tak sahá v opravdu horkém počasí, které není v našich zeměpisných šířkách obvyklé, i k méně obvyklým způsobům, jak zaměstnance nejen chránit, ale trochu jim i zpříjemnit život. A co si budeme povídat – trochu se i vytáhnout před konkurencí.

„Po továrně máme rozmístěny fontánky s chlazenou vodou, dále automaty na slazené nápoje a při opravdu velkých vedrech nám slouží chladicí box na minerálky, který pojme celou paletu vod, které se po nachlazení rozvážejí do hal a rozdávají zaměstnancům,“ říká mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava.

„Nejvýraznějším opatřením je posunutí pracovní doby tak, aby zaměstnanci mohli začít pracovat, ale rovněž i odejít z práce dříve než obvykle,“ popisuje Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční. Ta je největším českým distributorem neadresných zásilek. „Kromě toho dohlížíme, aby na pracovištích byl zajištěn dostatek pitné vody a čaje, neklimatizovaná pracoviště jsou dodatečně vybavena větráky,“ doplňuje Sikora.

Jana Plešnerová , business development manager z přepravní společnosti TNT Express, kontruje: „Všechny prostory společnosti jsou vybaveny centrální klimatizací, kterou si menší skupinky zaměstnanců mohou nastavovat dle svého přání. Zaměstnanci mají i tak k dispozici neomezený přísun tekutin v podobě filtrované vody a velký výběr čajů. Jako benefit pro letní měsíce TNT Express poskytuje za symbolickou cenu zaměstnancům dvě zmrzliny denně dle vlastního výběru. Od tohoto roku si zaměstnanci pražské centrály mohou svou zmrzlinu a oběd vychutnat při venkovním posezení na nově vybudované zahrádce, kde je před letním sluncem chrání slunečníky.“

Zhýčkaní ajťáci

Patrně nejtěžší pozici mají zaměstnavatelé v IT sektoru. Počítačoví odborníci patří mezi nejzhýčkanější zaměstnance a hned tak nějaký benefit je nepřekvapí.

„Dříve jsme využívali hojně rozšířené stojany na barely s vodou, ale z hygienických důvodů jsme od toho zhruba před dvěma lety začali ustupovat a téměř všude jsme je nahradili balenými vodami,“ říká Veronika Rozumková z portálu Seznam.cz.

Zaměstnanci Seznamu mají výběr mezi slazenými a neslazenými i perlivými a neperlivými vodami. Zároveň je pro ně v kuchyňkách dostupná sada čajů a kávy, která se na náklady zaměstnavatele průběžně doplňuje. „Ve spotřebě své zaměstnance nijak nelimitujeme, protože se k tomuto benefitu zatím vždy uměli chovat rozumně,“ zdůrazňuje Rozumková. Náklady spojené s tímto benefitem se podle ní za celý Seznam.cz včetně poboček pohybují ve stotisících ročně.

Pro zaměstnance IT firmy ecommerce.cz jsou v horku připraveny speciální melounové snídaně.

Pro zaměstnance IT firmy ecommerce.cz jsou v horku připraveny speciální melounové snídaně.

FOTO: Archív ecommerce.cz

„Pro svých více než sto zaměstnanců pořádáme melounové snídaně. Počítačovým specialistům tak zajistíme dostatečnou dávku tekutin i vitamínů a navíc se přitom dobře pobavíme,“ pochlubil se Radek Sedlář, majitel společnosti ecommerce.cz. Na jednu takovou snídani podle něj obvykle padne přes deset velkých vodních melounů.