Že je v pohostinství konkurence víc než tvrdá si dobře uvědomil brněnský podnikatel Petr Fridrich. V přemýšlení, jak se odlišit, mu pomohla jeho dlouholetá záliba - sbírání starých plechových modelových vláčků. Tak vznikla v Brně první restaurace, kde objednávku sice přijme číšník, pivo vám ale přiveze vláček. Dostala přiléhavý název Výtopna.

Otevírala se loni, v době vrcholné hospodářské krize, a stala se šlágrem. Každý hitmaker se ovšem snaží vyprodukovat šlágrů co nejvíc. Petr Fridrich zanalyzoval domácí i evropský trh a zjistil, že nic podbného nikde neexistuje. Investoval tedy do zajištění nezbytné ochrany svého know-how a začal se rozhlížet, kudy dál.

"Od samého začátku byla restaurace koncipována jako franchisový projekt, který bude provozován ve větších městech v Česku a později i v zahraničí," říká Fridrich. Nedávno otevřel další z Výtopen v Praze na Václavském náměstí. Do konce roku plánuje ještě tři. Po Praze se prý může na Výtopnu těšit Ostrava.

Ve Výtopně pracuje na směny 18 lidí. Práce kuchařů se od běžného podniku zásadně neliší, obsluha má ale úkoly jednodušší. Objednávku zaznamená v elektronické podobě, zadá do systému, a pak už je k příslušnému stolu vypravena speciální souprava.

Podle Fridricha to umožňuje ušetřit asi třetinu pracovních sil. Žádná úspora ale není zadarmo. Celé vybavení restraurace včetně "drážní části" přišlo zhruba na 12 miliónů korun.

Kolejiště zatím měří 400 metrů, až se otevře i letní terasa, protáhne se na 700 metrů. Jezdí po něm 15 modelových souprav vyrobených v měřítku 1:22,5 nejvyšší rychlostí 20 kilometrů v hodině. Maximální přepravní výkon každé z nich je až 15 půllitrů piva.