Hlavní obsah

EIA: Převodovkárna Hyundai v Nošovicích nepoškodí životní prostředí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nošovice, Ostrava

Nošovická automobilka Hyundai získala souhlasné stanovisko posuzující vliv stavby na životní prostředí, takzvané EIA, pro plánované rozšíření továrny o další halu na převodovky. Posudek je nutný k získání územního a stavebního povolení.

Foto: Anna Bortlíčková, Právo

Ilustrační foto

Článek

Potvrdila to Dana Kučová z Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Žádost o územní povolení zatím Hyundai nepodal. Se zahájením výstavby firma počítá v letošním roce, řekl mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Proti výstavbě nové haly převodovkárny v podhůří Beskyd protestují některé organizace a obyvatelé v blízkosti automobilky. Například Občanské sdružení Střítež - za zdravé životní prostředí upozorňuje na možný nárůst dopravy. Lidé v okolí mají obavy z nadměrného hluku a emisí.

Vyrobí dvakrát tolik převodovek

Podle dokumentace EIA plánuje Hyundai rozšířit výrobu převodovek dvojnásobně ze současných 300 000 kusů na 600 000 za rok. Kvůli tomu chce vybudovat druhou výrobní halu o velikosti 18 000 metrů čtverečních. Mluvčí automobilky již dříve řekl, že rozšíření převodovkárny o druhou halu souvisí s plánovaným přechodem na třísměnnou výrobu v roce 2011, od kdy chtějí produkovat 300 000 aut ročně.

"Všechny naše výrobní haly jsou na to od počátku dimenzovány. Jedinou výjimkou je právě převodovkárna," uvedl Vaněk. Převodovky má firma dodávat i pro sesterský závod Kia Motors v Žilině na Slovensku. V nové hale převodovkárny by mělo získat práci 256 lidí.

Nová hala je součástí další plánované investice automobilky v Česku celkem za 3,5 miliardy korun. Doposud firma v Nošovicích investovala asi miliardu eur, tedy zhruba 26 miliard korun.

Souhlasné stanovisko s třiceti podmínkami

Krajský úřad vydal souhlasné stanovisko v rámci EIA zhruba se třemi desítkami podmínek. Firma například musí zajistit měření hlukové a imisní situace u vytipovaných objektů. Investor má také při výběrovém řízení na dodavatele stavby upřednostnit firmy, které budou garantovat co nejmenší vliv stavby na zdraví obyvatel a budou využívat moderní technologie, méně hlučné a šetrné k životnímu prostředí.

Dokumentace EIA je podle Kučové z krajského úřadu odborným podkladem pro následná řízení, to znamená pro územní a stavební, ale i pro samotný provoz. "Říká, jaké vlivy bude mít stavba na přírodu, okolní obyvatele, jaké bude mít socioekonomické aspekty. Je pak věcí stavebního úřadu, jak se s nimi vypořádá, měl by dohlédnout, zda budou tyto podmínky splněny," řekla Kučová.

Řada je na hasičích a hygieně

Stavební úřad v Dobré zatím žádost o získání územního povolení ke stavbě nové haly převodovkárny ze strany Hyundai nedostal. "Všechno je zatím ve fázi vyjadřování dotčených orgánů, jako jsou hasiči, hygiena," uvedla Zdeňka Sikorová ze stavebního úřadu v Dobré. Pak podle ní bude následovat klasický povolovací proces.

Hyundai sídlí na ploše o rozloze 200 hektarů v průmyslové zóně Nošovice na Frýdecko-Místecku. Zastavěná plocha je 26,5 hektaru. Jde o první výrobní závod Hyundai v Evropě. V minulém roce vyrobil zhruba 120.000 vozů. Je to o 25 procent méně, než byl původní plán. Mezi největší odběratele nošovického závodu v současné době patří Německo, Velká Británie, Španělsko, Polsko a Izrael.

Investice jihokorejské automobilky v Moravskoslezském kraji zatím zajistila vytvoření asi 6000 pracovních míst se zahrnutím subdodavatelů. Při přechodu na třísměnný provoz v roce 2012 má Hyundai zaměstnávat téměř 3500 lidí a subdodavatelé dalších 7500.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám